Jak możesz wykorzystać darmowe narzędzia AI na starcie w biznesie?

Marek Szydełko
02.04.2024

Sztuczna inteligencja nie wyręczy Cię we wszystkich obowiązkach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, natomiast może pomóc w kilku sprawach, które potrafią być szczególnie angażujące na starcie z własnym biznesem. Wykorzystując takie narzędzia jak chociażby popularny ChatGPT czy DALL-E, możesz ułatwić sobie życie, zaoszczędzić sporo czasu i zyskać przestrzeń do skupienia się na tym, co wymaga Twojego maksymalnego zaangażowania (np. pozyskiwanie pierwszych klientów). Kilkoma przykładami dzielimy się w naszym artykule.

Badania rynku

OK, może nie są to pełnoprawne badania i absolutnie nie twierdzimy, że narzędzia AI mogą zastąpić szczegółową analizę przeprowadzoną przez np. kancelarię doradczą, natomiast na dobry początek to może wystarczyć.

Jeśli masz jakiś pomysł na biznes, natomiast nie wiesz, czy będzie zapotrzebowanie na Twoje usługi, to możesz zapytać o to np. ChataGPT, który błyskawicznie przeszuka Internet i poda Ci skondensowaną informację na temat m.in. aktualnej konkurencji, dostępności podobnych usług oraz zapytań o nie w wyszukiwarce.

Opracowanie nazwy i sloganu marki przedsiębiorstwa

Możliwości sztucznej inteligencji są coraz bardziej zaskakujące, a dla np. profesjonalnych copywriterów wręcz niepokojące. Darmowe narzędzia AI już dziś naprawdę nieźle radzą sobie z opracowywaniem nazw czy sloganów. Nie licz oczywiście na super unikalność, kreatywność czy dogłębną analizę specyfiki Twojego biznesu. Otrzymasz raczej wtórne propozycje, które – na to musisz uważać – mogą być plagiatem czyichś pomysłów, natomiast można je potraktować jako inspiracje do opracowania własnej nazwy marki czy sloganu reklamowego.

Stworzenie logo

Narzędzia AI przydają się nie tylko do generowania treści, ale też obrazów, w tym relatywnie zaawansowanych projektów graficznych. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na zlecenie stworzenia logo Twojej marki profesjonalnemu studiu graficznemu, a chcesz wystartować z biznesem mając już „jakiś” znak marki, to pokombinuj ze sztuczną inteligencją.

Znów jednak przestrzegamy, że projekt wygenerowany przez AI może być nadmiernie inspirowany czyimiś pracami i wtórny, dlatego w tym przypadku stanowczo rekomendujemy wstrzymanie się i uzbieranie środków na usługę profesjonalistów.

Przygotowanie treści na stronę firmy

Strona firmowa musi być uzupełniona o treści, które przybliżają ofertę przedsiębiorstwa, jego filozofię, doświadczenie, a przede wszystkim uatrakcyjniają wizerunek marki biznesowej w oczach potencjalnych klientów. Jeśli nie możesz sfinansować usługi zawodowego copywritera, a brakuje Ci czasu i talentu, to w wygenerowaniu tekstów wyręczy Cię AI.

Teksty opracowane przez sztuczną inteligencję niestety bywają naprawę słabe i przede wszystkim mogą zawierać poważne błędy merytoryczne, dlatego nigdy nie wstawiaj ich na stronę bez wcześniej weryfikacji i redakcji stylistycznej.

Porady dotyczące spraw przedsiębiorcy

Narzędzia AI można traktować w formie alternatywy dla np. wyszukiwarki Google. Taki ChatGPT może Ci przygotować konspekt działań, jakie musisz podjąć, aby zarejestrować działalność gospodarczą w Polsce i zacząć ją realnie prowadzić. Z tym sztuczna inteligencja radzi sobie naprawdę bardzo dobrze.

Oczywiście nie możesz w pełni jej ufać i w 100% polegać na tym, co przygotowało narzędzie AI. Wszystkie podane informacje, szczególnie te związane z obowiązującymi przepisami podatkowymi czy szerzej gospodarczymi, należy zweryfikować we własnym zakresie.

Podsumowanie

Choć można wyciągnąć wniosek, że narzędzia sztucznej inteligencji mogą zastąpić wielu specjalistów, z których usług standardowo korzystają przedsiębiorcy nie tylko na starcie działalności (jak np. copywriterzy czy graficy), to w rzeczywistości nie jest to aż takie proste.

Narzędzia AI wciąż mają bardzo ograniczone możliwości, popełniają mnóstwo błędów, a przede wszystkim działają w sposób odtwórczy, zgodnie z opracowanym przez ich twórców algorytmem czy modelem językowym. Oznacza to, że trudno byłoby stworzyć rzeczywiście unikalną komunikację marki w oparciu wyłącznie o to, co zaproponuje sztuczna inteligencja.

ChatGPT, DALL-E i inne tego typu narzędzia wciąż nie zastępują ekspertów w takich dziedzinach jak prawo, finanse czy zaawansowany marketing, dlatego te najważniejsze decyzje związane z rozwojem Twojej działalności zawsze warto skonsultować ze specjalistami.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie