Profesjonalna strona internetowa firmy – czego możesz oczekiwać od wykonawcy?

Mariusz Siwko
25.10.2015

Większość przedsiębiorców decydujących się na uruchomienie firmowej strony www ma ten sam dylemat: komu zlecić jej produkcję? Wybór jest ogromny, na rynku nie brakuje mniej lub bardziej doświadczonych agencji reklamowych, a także tanich freelancerów. W podjęciu decyzji może pomóc przeanalizowanie tego, co oferują nam konkretni wykonawcy. Warto zwrócić uwagę na elementy wchodzące w skład danej oferty, bo może się okazać, że teoretycznie tańsza usługa wcale taka sumarycznie nie będzie.

Domena internetowa i serwer

Bez tych dwóch elementów nie ma strony internetowej. Większość wykonawców pracuje na wcześniej wykupionych już przez klientów serwerach i domenach, co oczywiście skazuje zleceniodawcę na dodatkowe koszty. Nie są one może spektakularne, ale jednak są. Dlatego zorientujmy się, czy agencja nie dysponuje własnymi serwerami oraz czy nie może zapewnić nam adresu dla naszej przyszłej strony www. To spora wygoda.

Koncepcja strony

Większość agencji przed przystąpieniem do realizacji projektu poprosi klienta o wypełnienie krótkiego briefu. Nie może to być jednak pójście na łatwiznę w celu uzyskania „gotowca”. Profesjonalny wykonawca powinien zaproponować nam stworzenie autorskiej koncepcji strony w oparciu jedynie o uwagi i pomysły zlecającego. Sprawdźmy, czy ta usługa znajduje się już w końcowej cenie strony.

System do zarządzania treścią

Jeśli agencja tworzy naszą stronę w oparciu o WordPress, bardzo popularny i darmowy system do zarządzania treścią, to nie ma problemu. Bywa jednak tak, że oczekiwania klienta są na tyle zaawansowane, że przekraczają możliwości darmowej platformy. Wówczas konieczne będzie uruchomienie strony na dedykowanym systemie CMS. Czołowe agencje oczywiście takimi narzędziami dysponują, ale koniecznie trzeba się zorientować, czy udostępniają nam je w ramach ustalonej ceny. Warto również sprawdzić, czy wykonawca zagwarantuje nam szkolenie z obsługi systemu.

Konfiguracja

Strona gotowa, ale to jeszcze nie oznacza, że będzie ona naszą wizytówką w sieci. Teraz bowiem trzeba ją odpowiednio skonfigurować z domeną, serwerem, a także zoptymalizować jej zawartość pod kątem wymagań wyszukiwarki. Większość agencji oferuje tę usługę w cenie, ale jeśli koszt produkcji strony jest zaskakująco niski, to można podejrzewać, że wykonawca zaskoczy nas dodatkowym wydatkiem.

Teksty

Profesjonalna strona internetowa nie może funkcjonować bez treści, którą tworzą teksty i ewentualnie zdjęcia lub infografiki. Często agencja wyceniająca usługę o tym nie wspomina, dopiero później proponując klientowi dostarczenie tekstów za dodatkową opłatą. Koniecznie trzeba to wcześniej sprawdzić, bo koszt przygotowania tekstów może być całkiem wysoki.

Wszystkie te kwestie w zasadzie rozbijają się o jedno – poziom profesjonalizmu danej agencji. Jeśli nawiążemy współpracę z doświadczonym, fachowym wykonawcą, znającym rynkowe tendencje i rozumiejącym biznes, to nie będziemy zaskoczeni żadnymi dodatkowymi kosztami produkcji strony.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.