Ze statystyk Google wynika, że ogromna większość użytkowników wyszukiwarki giganta klika tylko w pierwsze trzy wyniki wyszukiwania dla konkretnego zapytania. Teoretycznie więc pozostałe strony www powinny być bez szans na sukces i przyciągnięcie odwiedzających. Tak jednak nie jest. Dla internautów podejmujących decyzję o wyborze konkretnego wyniku wyszukiwania coraz większe znaczenie ma nie tylko pozycja linku w wyszukiwarce, ale także jego atrakcyjność. Tę znacznie zwiększają tzw. rich snippets. Czym są? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule.
Rich snippets to wszelkie elementy dodatkowe towarzyszące linkowi wskazanemu przez roboty Google w wynikach wyszukiwania. Najczęściej mają postać graficzną. Popularnym elementem tego typu są gwiazdki oceny pojawiające się np. przy konkretnych produktach oferowanych w sklepach internetowych.
Dla przykładu. Wpisujesz w wyszukiwarkę hasło „telewizor LG 42 cale” i pojawia się link prowadzący do e-sklepu oferującego ten telewizor. Przy linku wyświetlana jest średnia opinii na temat telewizora wyrażona również liczbą gwiazdek.
Warto wiedzieć
Popularne rich snippets to także: cena, zdjęcie w formie miniaturki, data wydarzenia.
Bezpośrednio nie, ponieważ nie jest to element rankingowy Google. Jednak wiadomo, że im więcej elementów towarzyszy linkowi w wyszukiwarce, tym chętniej użytkownicy będą w niego klikać. Działa tutaj prosta zasada przyciągania wzroku. Link z gwiazdkami, miniaturką zdjęcia i innymi rich snippets jest dużo bardziej atrakcyjny wizualnie.
Z kolei wzrost liczby odwiedzin na stronie bezpośrednio z wyszukiwarki ma już ogromny wpływ na ocenę strony przez roboty Google i tym samym przydzielenie witrynie pozycji w wyszukiwarce. Czyli: rich snippets pośrednio wpływają na pozycjonowanie strony w Google.
Tak, to nie są elementy zarezerwowane wyłącznie dla wybranych. Jednak wcześniej musisz spełnić kilka warunków. Zacznij od wejścia na dedykowaną stronę Google pod adresem: https://developers.google.com/structured-data/rich-snippets/ i zapoznaj się z warunkami usługi. Jeśli Twoją stroną opiekuje się zewnętrzny administrator (np. jej wykonawca), całą procedurę możesz zlecić właśnie jemu.
Bywa i tak, że Google samo z siebie uruchamia rich snippets przy linkach do wybranych stron. Dzieje się tak, gdy zawartość strony jest wyjątkowo atrakcyjna z punktu widzenia użytkowników wyszukiwarki (np. oferowany w sklepie internetowym przedmiot ma wiele ocen lub przepis kulinarny cieszy się ogromnym zainteresowaniem i świetnymi recenzjami). Oznacza to duże wyróżnienie ze strony Google i automatycznie daje ogromny handicap w starciu z konkurencją.