Poboczne koszty pozycjonowania, z których wiele firm nie zdaje sobie sprawy

Remigiusz Szulc
22.05.2020

Pozycjonowanie strony internetowej jest długotrwałym procesem, który pociąga za sobą konkretne koszty. Jeśli oczekujemy dobrego efektu, to niestety, ale trzeba będzie sięgnąć nieco głębiej do portfela. Przedsiębiorcy chcący zlecić pozycjonowanie profesjonalnej agencji SEO bardzo często w ogóle nie zdają sobie sprawy, że w całym tym procesie udział biorą specjaliści z różnych dziedzin. Ich wynagrodzenie stanowi istotną część budżetu na SEO, mogąc znacząco zwiększyć kwotę na fakturze. Problem w tym, że jeśli kampania rzeczywiście ma przynieść jakiekolwiek korzyści, to nie da się z tych pobocznych kosztów zrezygnować.

Copywriting

Dobry copywriting jest niezbędnym elementem strategii SEO. Minęły czasy, kiedy na stronie internetowej można było opublikować grafomańskie teksty przesycone słowami kluczowymi, by wypracować świetną pozycję w wyszukiwarce. Dziś o wiele ważniejsza jest jakość, obszerność i merytoryczność treści – choć oczywiście nadal trzeba inteligentnie stosować keywordsy.

Copywriterzy biorą udział w każdej dobrze zaplanowanej kampanii pozycjonowania, tworząc teksty nie tylko na stronę klienta, ale też serwisy zewnętrzne (np. artykuły sponsorowane). Do podstawowych narzędzi współczesnego SEO zaliczamy także artykuły blogowe czy wpisy w social mediach, za których tworzenie również powinien odpowiadać profesjonalny copywriter. Jego wynagrodzenie istotnie obciąża budżet na pozycjonowanie, jednak nie da się z tego zrezygnować – SEO bez copywritingu nie przyniesie żadnych efektów.

Zakup źródeł linków

Chodzi tutaj przede wszystkim o miejsca dystrybucji treści przygotowanych przez copywritera. Artykuł sponsorowany z linkiem prowadzącym do pozycjonowanej strony musi zostać gdzieś opublikowany – i najlepiej, aby była to witryna ciesząca się dobrą reputacją w Google, mająca duży zasięg. Świetnie sprawdzają się tutaj portale tematyczne, niekoniecznie te ogólnopolskie. Publikacja artykułu sponsorowanego kosztuje, dlatego trzeba tę pozycję umieścić w budżecie na pozycjonowanie.

Do tego dochodzi oczywiście koszt zakupu innych źródeł linków, czyli katalogów. Nową stronę na start warto dodać do 5-10 naprawdę mocnych katalogów, co da lepszy efekt, niż budowanie ogromnej piramidy linków z umieszczaniem odnośników na bezwartościowych pressel pages.

Optymalizacja strony, czyli SEO

Za tę działkę odpowiada specjalista z zakresu technicznej optymalizacji witryny, który dokładnie analizuje ją pod kątem wyszukania ewentualnych błędów osłabiających pozycję strony w wyszukiwarce lub wręcz sprawiających, że jest ona niewidoczna dla robotów Google. Trzeba np. zrobić przekierowania z pustych podstron, poprawić kod strony, uporządkować nagłówki, dodać lub poprawić teksty, itd. To żmudna, kosztowna, ale znów – niezbędna praca.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie