Jaki jest główny cel pracy copywritera i dlaczego nie jest nim tylko zwiększenie sprzedaży?

Krzysztof Jagielski
24.05.2016

Treści tworzone przez copywritera tym się różnią się od tych pisanych przez np. poetę, że zawsze mają charakter wyłącznie użytkowy. Muszą więc przynieść komuś konkretną korzyść, a nie sprawiać przyjemność czy cieszyć formą przekazu. Owszem, to także się przydaje, bo pozytywne odczucia czytającego z reguły przekładają się na efekt, jaki chce osiągnąć copywriter. Jednak czy zawsze celem pracy copywritera jest zwiększenie sprzedaży produktu/usługi?

Cel główny – efektywna sprzedaż

Głównym celem pracy copywritera zawsze było i będzie sprzedanie czegoś. W tym oczywiście upodabnia się on do handlowca i rzeczywiście można go tak nazwać, pamiętając jednak, że copywriter nie spotyka się z klientami bezpośrednio.

Dociera do nich wyłącznie za pośrednictwem swoich słów, ewentualnie grafik/zdjęć, a dzięki dobrodziejstwu Internetu obszar oddziaływania jego tekstów jest praktycznie nieograniczony.

Zapamiętaj

Copywriter sprzedaje produkt/usługę, używając do tego odpowiednio dobranych słów w formie przekazu reklamowego.

Jak sprzedać coś, czego nie ma?

Zadanie copywritera nie jest jednak takie proste. W gruncie rzeczy w swojej relacji z klientami bazuje on na imaginacji – wyobraża sobie, kto i dlaczego mógłby się zainteresować produktem, którego nie jest w stanie nawet dotknąć.

Wróćmy do porównania z handlowcem. Gdy przedstawiciel spotyka się z klientem ma do dyspozycji całe spektrum narzędzi mogących wpłynąć na decyzję zakupową – może się uśmiechać, gestykulować, opowiadać piękne rzeczy, flirtować, zmieniać tembr głosu itp.

Copywriter tego luksusu nie ma. Nie może wręczyć sprzedawanego przedmiotu klientowi (a badania jasno wykazują, że większość konsumentów nabiera ochoty na zakup dopiero po tym, jak chwyci dany przedmiot w dłonie). Co więcej – odbiorca jego tekstu może go zamknąć już po przeczytaniu tytułu i nigdy więcej do niego wrócić. Handlowca wyrzucić nie jest tak łatwo.

Sprzedaż produktu nie musi być jedynym celem pracy copywritera

Umówmy się – na rynku panuje ogromna wręcz nadpodaż produktów, których konsumenci nie są w stanie w 100% spożytkować. Nie da się więc sprzedać wszystkiego i coraz więcej firm zaczyna to rozumieć. W takich realiach powoli zmieniają się cele stawiane copywriterowi. Jego teksty niekoniecznie muszą więc doprowadzić do sytuacji, w której klient od razu chce kupić produkt, bo w przypadku nowej generacji klientów czasami jest to po prostu niemożliwe.

Coraz częściej celem stawianym copywriterowi jest zwiększenie świadomości produktu lub stojącej za nim marki. Efektem tekstu, najczęściej merytorycznego artykułu (reklamy natywnej), ma być więc zasianie w kliencie ziarna, które wykiełkuje w momencie, gdy pojawi się w nim potrzeba zakupowa – obecnie niemożliwa do wywołania.

Zapamiętaj

Copywriter ma więc sprawić, aby ten produkt zaczął funkcjonować w świadomości klientów i to także będzie kapitalną wartością dla produkującej go firmy.

W dobie Internetu kluczowe cele biznesowe mogą więc być bardzo płynne. Sprzedaż, wizerunek, rozpoznawalność marki – każdy z tych efektów może przynieść firmie współpraca z dobrym copywriterem.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie