Temat miesiąca: marketing w czasach kryzysu.

Antoni Kwapisz
27.04.2020

No to mamy kryzys. Tego można było się spodziewać i pewnie mało który przedsiębiorca jest tym faktem zaskoczony. Zamrożenie gospodarki oraz gwałtowny, niespotykany w historii spadek konsumpcji uderzą w każdy biznes, choć niektóre branże raczej nie odczują tak bardzo skutków gospodarczego tąpnięcia.

Kryzysy były, są i będą. Zamiast więc siedzieć i płakać nad rozlanym mlekiem, trzeba zacząć działać, aby nie dopuścić do upadku firmy. Wiemy, że aż nosi Cię, żeby jednym ostrym cięciem pozbyć się wszystkich kosztów marketingowych, ale to naprawdę nie jest dobry pomysł. Stara zasada głosi, że wydatki na reklamę można ograniczać w czasie hossy, ale gdy idzie źle, trzeba je wręcz zintensyfikować. Żeby jednak nie wydawać pieniędzy bez sensu, musisz przede wszystkim wiedzieć, jak prowadzić marketing w czasach kryzysu. Kilka wartościowych wskazówek znajdziesz w naszym artykule.

Zrewiduj dotychczasowe działania

Jeśli działasz w branży, która została bezpośrednio dotknięta przez społeczną izolację, czyli sprzedawałeś głównie stacjonarnie, to nie ma zmiłuj: konieczne będzie przeorganizowanie kampanii marketingowej w taki sposób, aby dotrzeć do klientów siedzących w domach i… w Internecie. Mało tego: istnieje bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że część dotychczasowych klientów długo nie wróci do poprzedniego modelu robienia zakupów. Aby ich nie stracić, musisz ich przekonać, że jesteś w stanie zaspokoić ich potrzeby online.

Obecny kryzys wymusza na markach masowe przenoszenie budżetów reklamowych do Internetu, bo sieć jest teraz w zasadzie jedynym miejscem, w którym można podtrzymać sprzedaż i zainteresowanie marką. Jeśli więc np. do tej pory w ogóle nie inwestowałeś w media społecznościowe, to teraz będzie to wręcz konieczne.

Nie obejdzie się również bez dokładnego przeanalizowania dotychczas rozpoczętych kampanii reklamowych i wizerunkowych. Zamiast całkowicie rezygnować z marketingu, na jakiś czas pozbądź się tych narzędzi, które nawet w czasie hossy były mało lub średnio efektywne. Zostaw natomiast te, które rzeczywiście działają i będą przynosić korzyści w dalszej perspektywie.

Postaw na reklamę tego, co możesz sprzedać

Jest to niezwykle ważne w sytuacji, gdy z przyczyn obiektywnych nie możesz dłużej sprzedawać produktów dostępnych tylko stacjonarnie. Myśl więc kreatywnie i wytypuj te produkty czy usługi, które w czasach kryzysu są kupowane w sieci. Może to oczywiście wymagać przeorganizowania asortymentu. Podamy Ci prosty przykład.

Jedna z agencji podzieliła się z nami historią swojego wieloletniego klienta, który zgłosił się do niej w ostatnich tygodniach po landing page i opisy produktów. Wcześniej klient produkował systemy szatniowe, a teraz przerzucił się na środki do dezynfekcji. Biznes świetnie się kręci i to jest właśnie kreatywne podejście do kryzysu. Klient nie zrezygnował z marketingu – po prostu przeniósł budżet na to, co może sprzedać.

Wbrew pozorom nawet te biznesy, które w ogóle nie mogą zarabiać w dotychczasowym modelu, nie są jeszcze w katastrofalnym położeniu. Zobacz na inicjatywy na przykład klubów fitness, które organizują zajęcia online. Nie robią tego, aby zarabiać, ale by pokazać posiadaczom karnetów, że żyją, że walczą, że czekają na ich powrót. W ten sposób motywują klientów do nierezygnowania z karnetów.

Skorzystaj z fachowej pomocy

W kryzysowych czasach musisz skupić się na swoim biznesie, jak nigdy wcześniej. Walczysz o utrzymanie zatrudnienia, non-stop kontaktujesz się z kontrahentami, by ich nie stracić, rewidujesz budżet, szukasz oszczędności. Masz na głowie mnóstwo spraw, dlatego nie powinieneś dokładać sobie jeszcze marketingu. W stresie łatwo jest podejmować nieprzemyślane decyzje, które zamiast pomóc, tylko dobiją Twój biznes.

Dlatego, choć może się to wydawać szaleństwem, właśnie teraz najbardziej potrzebujesz pomocy wyspecjalizowanej agencji, która zaproponuje rozwiązania marketingowe ściśle dopasowane do bieżącej sytuacji firmy, zmiany zachowania jej klientów oraz oczywiście budżetu. Jest to zdecydowanie najlepszy sposób na to, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów. Każdy biznes jest inny, a w kryzysowych czasach dedykowane rozwiązania marketingowe są wyjątkowo wskazane.

Inwestuj!

Kryzys zmusza do ograniczania wydatków, ale zawsze tworzy też świetne okazje inwestycyjne. Agencje reklamowe, chcą czy nie, muszą dostosować swoje cenniki do nowych realiów. Wiele z nich straciło mnóstwo klientów, dlatego mają więcej czasu, aby porządnie zająć się nowymi firmami. Wykorzystaj to, a będziesz mieć świetną kampanię za bardzo dobrą cenę – nieosiągalną jeszcze kilka miesięcy temu.

To najlepszy czas, aby zainwestować w narzędzia marketingowe, które zadziałają po kryzysie, gdy konsumenci znów ruszą na zakupy, czyli przede wszystkim SEO, content marketing oraz stronę internetową. Może Twoja witryna firmowa wręcz prosi się o odświeżenie i poprawienie funkcjonalności? Teraz jest ten moment, kiedy można to zrobić kompleksowo i… tanio.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie