Marki mają mnóstwo sposobów na to, aby wyróżnić się w tłumie i zdobyć zaufanie grupy docelowej. Jednym z najskuteczniejszych jest edukowanie klientów, co przynosi podwójną korzyść. Po pierwsze: pozwala marce pozycjonować się jako wiarygodna i ekspercka. Po drugie: umożliwia przekonanie konsumentów do dokonywania przemyślanych (czyli często droższych) zakupów. Ty także możesz zacząć edukować klientów! W tym artykule podpowiemy Ci kilka prostych sposobów.
Prowadzenie bloga na stronie internetowej firmy jest podstawową metodą budowania pozycji eksperta i edukowania klientów. Bardzo łatwo można tutaj jednak popełnić błędy. Wiele firm niepotrzebnie stara się wykorzystać blog do ordynarnego promowania swoich usług, co zawsze jest źle odbierane przez czytelników. Ci odwiedzają blogi, bo szukają na nich konkretnych informacji i cennej dla siebie wiedzy. Firma powinna więc dbać przede wszystkim o merytoryczny przekaz, a nie o marketing.
Bloga można prowadzić także pod zewnętrzną domeną, teoretycznie bez związku z główną marką. Jest to dobry pomysł w sytuacji, gdy firmie nie zależy na tym, aby udzielane przez nią porady były bezpośrednio kojarzone z jej brandem. Taki blog zwykle pełni funkcję źródła inspiracji zakupowych.
Tworzenie artykułów sponsorowanych to stary, ale wciąż skuteczny sposób na to, aby połączyć edukację z budowanie świadomości marki. W dobie Internetu nie brakuje ciekawych miejsc dystrybucji treści sponsorowanych – mogą to być portale internetowe: ogólnotematyczne, specjalistyczne, newsowe etc.
Artykuł sponsorowany musi oczywiście być wartościowy pod względem merytorycznym. Jego wartość edukacyjna wynika bezpośrednio z tego, czy odpowiada na jakieś ważne pytania, czy odsłania przed czytelnikami nowe fakty, czy jest interesujący. Nie może być mowy o nachalnej reklamie i wciskaniu linków do strony firmowej w co drugim akapicie.
To świetne rozwiązanie dla firm, które chcą na poważnie zabrać się za działania content marketingowe i „wychować” sobie szeroką grupę klientów. Własny portal wiedzy pozwala na publikowanie ogromnej liczby artykułów, w dodatku na własnych zasadach. Z czasem portal stanie się popularny, przybędzie czytelników, dzięki czemu firma będzie mieć do dyspozycji znakomite zaplecze merytoryczne, uwiarygadniające jej markę.
Edukowanie klientów to prosta droga do tego, aby udowodnić profesjonalizm marki i zbudować sobie ekspercką pozycję w branży. Każdy woli dokonywać zakupów w firmach, które doskonale znają się na tym, co sprzedają. Gdy potrzebujesz trumny, idziesz do zakładu pogrzebowego. Chętniej kupisz ją jednak w tym zakładzie, który wcześniej rzeczowo wytłumaczył Ci zasady wyboru najlepszej trumny.
Poprzez edukowanie firmy mogą także wpływać na decyzje zakupowe klientów, przekonywać ich do głębszego sięgania do kieszeni w imię jakości i tym samym satysfakcji z produktu. Wielu klientów nie wie, czym należy się kierować przy wyborze konkretnych rzeczy. Jeśli firma im to wytłumaczy, to znacznie zwiększy szansę na to, że zdecydują się właśnie na jej ofertę.