5 kluczowych cech stron responsywnych – pamiętaj o nich, aby podjąć dobrą decyzję

Remigiusz Szulc
05.11.2015

Sporo piszemy o stronach dostosowanych do wymagań urządzeń mobilnych, ale jest to bardzo ważne zagadnienie i koniecznie trzeba uświadamiać przedsiębiorców, że posiadanie takiej wersji strony jest rozsądną inwestycją. Świat idzie w kierunku całkowitego przejścia na mobile, co widać chociażby po rosnącej w niebywałym tempie liczbie użytkowników mobilnych wyszukiwarek www. Jeśli komuś wydaje się, że strony responsywne są mniej wygodne od tych zwykłych, to prawdopodobnie miał po prostu do czynienia ze źle zaprojektowaną stroną www.

Nasze doświadczenia potwierdzają natomiast, że dobra strona responsywna może swoją funkcjonalnością spokojnie konkurować z tzw. desktopową, a nawet ją przewyższać. Nie wierzycie? W takim razie poznajcie 5 kluczowych cech stron responsywnych, które decydują o ich popularności zarówno wśród użytkowników, jak i właścicieli.

  1. Użytkownik wybiera stronę, która jest dla niego wygodna – są dwa elementy, które decydują o tym, czy nasza strona będzie cieszyć się popularnością. Najważniejsza jest jej zawartość, czyli treść. Równie istotna jest jednak użyteczność www i funkcjonalność. Pod tym względem strona responsywna, która jest wyświetlana na urządzeniu mobilnym, bije na głowę tę zwykłą. Treści ładują się szybko, są czytelne, poruszanie się po stronie jest przyjemnością. Na to trzeba zwrócić baczną uwagę już na etapie projektowania strony, co leży po stronie wykonawcy.
  2. Łatwa nawigacja – monstrualne, przepełnione fantastyczną grafiką strony wyświetlane na komputerach są oczywiście efektowne, ale w przypadku użytkowników mobilnych to się kompletnie nie sprawdza. Korzystają z telefonu czy tabletu po to, aby uzyskać szybką informację i łatwo przemieszczać się między zakładkami. To ogromna przewaga responsywnej wersji strony nad taką, która nie jest „mobile friendly”. Strona RWD (Responsive Web Design) zachowuje się tak samo dobrze na urządzeniu mobilnym, jak i na ekranie komputera (a nawet telewizora). Mamy więc pewność, że obie grupy użytkowników będą mogły swobodnie się po niej poruszać, co będzie przez nich docenione.
  3. Niższy koszt – jeśli firma inwestuje w budowę nowej strony www i nie postawi od razu na jej wersję responsywną, to najpewniej w przyszłości poniesie dodatkowy koszt związany z przygotowaniem nowej witryny. Najbardziej opłacalne jest zamówienie wersji responsywnej od razu, bo wówczas agencja reklamowa może projektować witrynę z myślą o tym, aby poprawnie wyświetlała się na wszystkich urządzeniach. Oznacza to mniejszy wydatek, zaoszczędzony czas i otrzymanie produktu, który natychmiast jest przygotowany na wymagania współczesnego klienta.
  4. Łatwiejsze zarządzaniestrona www musi żyć, czyli być regularnie uzupełniania nowymi treściami (najlepiej sprawdza się tu blog). Jeśli mamy responsywną wersję strony, to wprowadzamy te treści tylko pod jednym adresem, z poziomu wspólnego systemu zarządzania treścią. Jest to wygodne i zdecydowanie szybsze niż w sytuacji, gdybyśmy chcieli mieć osobną stronę mobilną i desktopową. Nie bez znaczenia jest też fakt, że utrzymujemy tylko jedną domenę i serwer.
  5. Strona responsywna poprawia pozycję witryny w wyszukiwarce – wpływają na to dwie kwestie. Po pierwsze: Google od dłuższego czasu wyżej pozycjonuje strony RWD. Po drugie: ta sama witryna (czyli nasza firmowa) jest odwiedzana przez wszystkich użytkowników sieci, nie ważne, czy robią to z poziomu komputera czy urządzenia mobilnego. To ułatwia działania SEO.

Tych 5 kluczowych cech stron responsywnych powinno wystarczyć przedsiębiorcy, który poważnie myśli o rozwoju swojego biznesu i chce stawiać na komunikowanie się z klientami za pośrednictwem sieci.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie