Co to znaczy, że strona jest „nieczytelna”? Jakich błędów należy koniecznie unikać?

Krzysztof Jagielski
01.10.2019

Nieczytelna strona internetowa to poważny problem dla jej właściciela – zwłaszcza, jeśli nie potrafi on prawidłowo zdiagnozować przyczyny wysokiego współczynnika odrzuceń lub kompletnego braku zapytań przez formularz kontaktowy. Owa „nieczytelność” może być różnie interpretowana, jednak zawsze powoduje, że witryna nie spełnia swojej podstawowej funkcji: nie kreuje profesjonalnego wizerunki marki. Jakie błędy sprawiają, że strona staje się nieczytelna dla użytkowników? Znajdziesz je w naszym poradniku.

Pomieszana typografia

Typografia jest jednym z najczęściej bagatelizowanych elementów strony internetowej. Często widać, że wybór konkretnych fontów był zupełnie przypadkowy, bo „akurat tutaj to ładnie wyglądało”. Nieprzestrzeganie zasad typograficznych (m.in. trzymanie się jednego rodzaju czcionki) skutkuje tym, że strona jest nie tylko nieczytelna, ale też chaotyczna i wygląda mało profesjonalnie.

Złe zestawienia kolorystyczne

Na ten temat można napisać osobny, bardzo obszerny artykuł. Wspomnijmy teraz tylko, że nieprawidłowe zestawianie ze sobą kolorów (np. zimne-ciepłe) powoduje zgrzyt estetyczny, który będzie uwierać niejednego użytkownika. Ponadto umieszczenie tekstu w kolorystyce zbyt zbliżonej do tła sprawia, że treść jest nieczytelna i nikt nie zada sobie trudu, aby ją odszyfrować.

Zbyt dużo informacji

Mniej znaczy więcej – ta zasada, nawiązująca do prawa Hicka (nie możemy dawać użytkownikowi/klientowi zbyt dużego wyboru, bo w końcu nie będzie wiedział, na co się zdecydować) powinna być wyryta na drzwiach każdej agencji interaktywnej projektującej strony internetowe. Przesyt informacji, między innymi zbyt rozbudowana stopka, ogromne menu, slidery, ikonki social mediów, formularz kontaktowy na stronie głównej i na dokładkę mnóstwo tekstu marketingowego, to prosty przepis na to, aby zniechęcić użytkownika do dalszej obecności na witrynie.

Wyobraź sobie, że wchodzisz do pokoju po wielkiej imprezie. Przykre doświadczenie, prawda? Dokładnie tak samo czuje się osoba, która zawitała na chaotycznie zaprojektowaną stronę www.

Niepoprawne wyświetlanie na urządzeniach mobilnych

Jeśli strona nie jest responsywna, czyli nie skaluje się do wielkości ekranu, na którym jest wyświetlana, to trudno mówić tutaj o jakiejkolwiek czytelności. Użytkownik zmuszony do szczypania ekranu i przewijania tekstu szybko czuje się tym zmęczony i po prostu opuszcza witrynę, nigdy świadomie na nią nie wracając.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie