Portale internetowe, mimo coraz większego nasycenia rynku, nadal są dobrym pomysłem na zaistnienie w sieci, a przede wszystkim na zarabianie pieniędzy. Szczególnie atrakcyjne pod tym względem są portale miejskie i regionalne, a także tematyczne, które skupiają się na jednym zagadnieniu. Angażują one czytelników, szybko zdobywają wysokie pozycje w wyszukiwarce, a także realnych użytkowników – cennych dla reklamodawców. Każdy, kto chce mieć własny portal internetowy, powinien jednak pamiętać o 6 kluczowych sprawach. Wymieniamy je dla Was.
- Wybór wykonawcy – stworzenie portalu internetowego trzeba zlecić doświadczonej agencji reklamowej, która ma odpowiednie zaplecze techniczne, ale także wiedzę i umiejętności pozwalające jej zmierzyć się z tym niełatwym zadaniem. Portal znacznie różni się od zwykłej strony www, przede wszystkim masą funkcjonalności, zaawansowaniem graficznym i programistycznym. Nie poradzi sobie z tym indywidualny wykonawca.
- Koszt produkcji – portal internetowy nie jest tani, a jego uruchomienie wiąże się z dużo wyższymi kosztami niż w przypadku strony www. Trzeba być na nie przygotowanym, bo wszelkie oszczędności niestety wiążą się z okrojeniem portalu z funkcjonalności, a to pociąga za sobą jego mniejszą atrakcyjność dla użytkowników. Dobry, autorski portal z kilkoma ważnymi modułami będzie kosztować ponad 10.000 złotych.
- Koncepcja – pomysł jest bardzo ważny, ale jego realizacja to już zupełnie inna para kaloszy. Trzeba bardzo dokładnie przemyśleć, do kogo nasz portal będzie adresowany oraz jaki jest jego cel biznesowy. To pomoże podjąć decyzję o tym, czy np. warto uruchomić moduł ogłoszeń lokalnych. W opracowywaniu koncepcji powinna nas wesprzeć wybrana agencja interaktywna, która ma doświadczenie w produkcji portali, wie zatem, co cieszy się popularnością wśród użytkowników, a z czego spokojnie można zrezygnować.
- System do zarządzania treścią – kluczowa sprawa przy tworzeniu portalu. Agencja musi nam dostarczyć taki tzw. CMS, który będzie dla nas łatwy w obsłudze i da wiele możliwości ingerencji z zawartość portalu. Jeśli o tym zapomnimy lub zgodzimy się na zbyt skomplikowany system, to za każdym razem, gdy będziemy chcieli wprowadzić nową funkcjonalność, będziemy zmuszeni prosić o to wykonawcę, a ten oczywiście zażąda od nas odpowiedniej opłaty.
- Aktualizacja – portal internetowy musi żyć i angażować czytelników – bez nich jest martwy i szybko splajtuje. To czytelnicy są atrakcyjni dla reklamodawców i należy zadbać o to, aby było ich jak najwięcej. Jak to zrobić? Stawiając na wysokiej jakości treści i ich regularną, częstą publikację. Potrzebni więc będą redaktorzy. Można też oczywiście skorzystać ze wsparcia ze strony np. agencji copywriterskiej lub zapytać wykonawcę portalu, czy nie jest w stanie dostarczać nam treści na portal.
- Reklamy – na początku pewnie i tak będziemy korzystać z reklam emitowanych przez Google w ramach programów AdWords i AdSense, jednak to szybko przestanie wystarczać choćby na pokrycie kosztów utrzymania portalu. Konieczne będzie więc sięgnięcie po reklamy z zewnątrz. Dlatego portal musi zostać wzbogacony o moduł wyświetlania reklam w różnych formatach. Trzeba także opracować koncepcję zdobywania reklamodawców. Zawsze jednak najpierw inwestujemy w treść, bo bez niej nikt nie opublikuje u nas swojej reklamy.
Portal internetowy może być żyłą złota albo kosztowną zabawką, którą szybko się znudzimy i nie wykorzystamy jej potencjału. To zależy wyłącznie od prawidłowego przeanalizowania kwestii, o których przeczytaliście przed chwilą.