Każda szanująca się agencja reklamowa przed przystąpieniem do realizacji strony internetowej poprosi klienta o wypełnienie przez niego tzw. briefu. Jest to krótki kwestionariusz, który staje się później podstawą do opracowania koncepcji strony. Wielokrotnie słyszymy od klientów, że nie chce im się briefu wypełniać, że jest za długi, że nie wiedzą, co w nim napisać. To zła postawa, która później niestety się mści. Przekonajcie się, dlaczego warto wypełnić brief dla agencji i jakie korzyści – dla Was – z tego płyną.
Jeśli klient nie wypełnił briefu lub wypełnił go byle jak, to czyją winą jest niesatysfakcjonujący go efekt pracy agencji? Przecież nikt nie ma czarodziejskiej kuli, w której można byłoby zobaczyć myśli zamawiającego. Agencja interaktywna musi się na czymś opierać. To tak, jakbyśmy poszli do komisu samochodowego i powiedzieli, że chcemy jakiś samochód. Dostaniemy dostawczaka, a nam chodziło o miejskie autko.
Profesjonalna agencja marketingowa gwarantuje swojemu klientowi możliwość zgłaszania poprawek i zapewnia go, że strona będzie działać zgodnie z jego oczekiwaniami. Co jednak w sytuacji, gdy klient tych oczekiwań nie wyartykułował? Do czego ma się odnosić wykonawca? Jak ma rozpatrzyć ewentualną reklamację? Tak, brief jest zabezpieczeniem dla agencji, które mają zbyt dużo doświadczeń z klientami nie do końca wiedzącymi, czego tak naprawdę chcą. Jeśli określą te oczekiwania w briefie, to sprawa jest prosta.
Dobrze wypełniony brief gwarantuje, że strona internetowa firmy powstanie w zdecydowanie szybszym tempie. Poszczególni wykonawcy strony mają bowiem wzór tego, co klient chce osiągnąć i nie muszą zadawać mu dodatkowych pytań w trakcie produkcji witryny. Wyobraźmy sobie sytuację, w której koordynator projektu mailuje lub dzwoni do klienta z każdą drobnostką, bo ten nie określił z góry swoich wymagań. To doprowadziłoby do chaosu.
Dobry brief wypełnia się szybko
Oczywiście stworzenie odpowiedniego, zrozumiałego briefu leży już po stronie agencji. Musi ona zadbać o to, aby kwestionariusz na wstępie nie zniechęcał klienta. W dokumencie muszą się znaleźć pytania o:
cechy szczególne strony
zakres działalności firmy, podstawowe dane na jej temat
analizę rynkowej konkurencji
cel, jaki klient chce osiągnąć poprzez posiadanie strony
Każda rozsądnie zarządzana firma nie powinna mieć problemu z odpowiedzeniem na tego typu pytania i zajmie jej to kilka chwil. Korzyści z tego „wysiłku” są natomiast długofalowe i ujawniają się już po zakończeniu produkcji strony. Efekt typu:„Jest super, nie spodziewałem się”, naprawdę nie jest dziełem przypadku.