Wolne działanie i inne bariery zakupowe powodują gigantyczne straty dla właścicieli sklepów internetowych

Mariusz Siwko
29.06.2022

Polscy konsumenci zdecydowanie częściej (dwukrotnie) robią zakupy online za pomocą urządzeń mobilnych niż komputerów stacjonarnych. Nie jest to anomalia, ale trend, który systematycznie przybiera na sile. Tym bardziej zaskakuje fakt, że właściciele e-sklepów wciąż nie robią dostatecznie dużo, aby ułatwić swoim klientom kupowanie online z poziomu smartfonów. Przez to tracą ogromne pieniądze, czego dowodzi audyt przygotowany przez Google i e-point.

Błędy w UX generują realne straty

Nieprzystosowanie mobilnych wersji sklepów internetowych do potrzeb użytkowników smartfonów może ograniczać przychody właścicieli platform e-commerce nawet o ponad 230 milionów euro. Zdaniem autorów wspomnianego wcześniej audytu klientów najczęściej odstrasza nieodpowiedni układ e-sklepu (utrudniający odnalezienie szukanych produktów i dokończenie procesu zakupowego) oraz wolne działanie strony. W efekcie współczynnik konwersji na urządzeniach mobilnych jest o około połowę niższy od tego na komputerach.

Z badań wynika, że około 90 procent internautów opuszcza koszyk zakupowy w momencie, gdy strona sklepu internetowego działa zbyt wolno. Ogólnie natomiast aż 70 procent polskich konsumentów rezygnuje z dokończenia zakupów na telefonie. Dlaczego? Powody są różne: od nieprzyjaznego designu mobilnej wersji sklepu, przez właśnie powolne działanie, aż po zbyt długi proces zakupowy. Pamiętajmy, że ogromna część e-konsumentów wrzuca różne produkty do koszyków zakupowych przy okazji, np. czekając na autobus czy stojąc w kolejce. Jeśli w tym czasie nie uda im się dokończyć zamówienia, to prawdopodobnie sklep straci takiego klienta.

Konieczne dalsze inwestycje w ułatwienie zakupów na smartfonach

Audyt Google i e-point wskazuje, że właściciele sklepów internetowych powinni skoncentrować swoje wysiłki na poprawie responsywności stron, lepszej prezentacji produktów na małych ekranach oraz udostępnieniu wygodnej funkcji porównywania różnych produktów. Proces zakupowy powinien być jak najprostszy, bez konieczności przewijania strony i wypełniania wielu pól w formularzu, oczywiście z akcentem na szybkie dokonywanie płatności online.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie