Nie masz budżetu na reklamę? Sprawdź, co możesz zrobić we własnym zakresie

Jerzy Biernacki
06.04.2018

Tytułowy problem najczęściej dotyczy absolutnie początkujących przedsiębiorców, którzy nie dysponują środkami pozwalającymi na inwestycje w obszarze reklamy. Trudno się dziwić, skoro firma jeszcze nie przynosi dochodów. Nie oznacza to jednak, że możesz całkowicie zaniechać promocji – jeśli to zrobisz, to nigdy nie rozkręcisz biznesu. Na szczęście wieloma rzeczami związanymi z szeroko pojętą reklamą można się zająć we własnym zakresie. Oto kilka przykładów.

Blog firmowy

Tutaj uwaga: samodzielnie tworzenie tekstów na blog firmowy polecamy wyłącznie przedsiębiorcom, którzy mają choćby podstawowe umiejętności pisarskie. Jeśli składanie zdań przychodzi Ci z trudem, to naprawdę szkoda Twojego czasu. Efekt będzie marny, co może się fatalnie odbić na wizerunku firmy.

Jeśli jednak nie spałeś na lekcjach polskiego i dość sprawnie posługujesz się językiem ojczystym, to jak najbardziej możesz zacząć samodzielnie prowadzić blog firmowy. To świetny sposób na zwiększenie zasięgu witryny w wyszukiwarce oraz wstęp do zbudowania eksperckiej pozycji w branży.

Social media

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby założył profile marki na platformach social media (szczególnie Facebooku) oraz zaczął je samodzielnie prowadzić. Zaoszczędzisz kilkaset złotych miesięcznie i nie jest wcale powiedziane, że zrobisz to o wiele gorzej niż agencja marketingowa. Pamiętaj jednak, że z czasem ten obowiązek będzie Ci coraz bardziej ciążyć, bo aktywne promowanie się w mediach społecznościowych jest czasochłonne.

Budowanie marki osobistej

To bardzo dobry kierunek dla każdego początkującego przedsiębiorcy, który nie posiada jeszcze rozpoznawalnej marki firmy. Jej zbudowanie zajmuje sporo czasu i jest dość kosztowne. O wiele łatwiej i szybciej możesz natomiast wypromować siebie, a pośrednio także swój biznes.

Udzielaj się na forach branżowych, portalach społecznościowych, komentuj bieżące wydarzenia, na każdym kroku udowadniaj swoje kompetencje. Zaproponuj różnym portalom przeprowadzenie z Tobą wywiadu na jakiś interesujący temat z zakresu Twojej branży. Krok po kroku zbudujesz swoją wiarygodność, na czym bardzo skorzysta marka firmy.

Kanał na YouTube

To bardzo modne rozwiązanie, po które sięga wielu początkujących, nikomu nieznanych przedsiębiorców. YouTube to świetne miejsce do budowania zasięgu zarówno marki osobistej, jak i firmowej. Pomyśl, jaką wiedzą możesz się podzielić ze swoimi widzami i czy na pewno znajdą się wśród nich potencjalni klienci. Prowadzenie kanału na YouTube z pewnością będzie czasochłonne i dość męczące, ale może przynieść bardzo dobre efekty.

Pamiętaj jednak o kluczowej kwestii: są to działania doraźne, które na dłuższą metę nie mogą stanowić podstawy promocji firmy. W pewnym momencie musisz się zdecydować na pomoc fachowców i skupić się na biznesie. Łączenie tych dwóch spraw prędzej czy później odbije się jakości usług i samych działań reklamowych, a tego przecież nie chcesz.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie