Content tworzony przez… klientów. Jak go pozyskiwać?

Krzysztof Jagielski
27.11.2020

Jeśli od pewnego czasu inwestujesz w content marketing, to dobrze wiesz, że jego tworzenie bywa dość czasochłonne, a nierzadko też kosztowne – zwłaszcza, gdy zlecasz to profesjonalnej agencji marketingowej. Tym bardziej powinno Cię zainteresować to, że wartościowy content można pozyskiwać zupełnie za darmo od samych klientów czy użytkowników Internetu. Istnieje kilka sprawdzonych źródeł, z których dobrze jest regularnie korzystać. Taki content, choć daleko mu do profesjonalnych treści, także przynosi marce korzyści wizerunkowe. Szczegóły znajdziesz w naszym poradniku.

User-generated content – co to jest?

UGC to właśnie treść pochodząca od użytkowników czy też klientów marki, którzy tworzą ją z własnej inicjatywy, publikują w sieci i w ten sposób – świadomie lub nie – zwiększają zasięg marki w wyszukiwarce, social mediach etc. Nie oczekują za to zapłaty, nie są do tego przymuszani, sami czują potrzebę podzielenia się na przykład opinią o firmie.

Przykładami user-generated content są przede wszystkim:

W dalszej części poradnika pokażemy Ci, jak i gdzie pozyskiwać content tworzony przez samych klientów.

Sklep internetowy, strona www

Jeśli sprzedajesz produkty lub usługi bezpośrednio w Internecie, na przykład poprzez sklep internetowy czy landing page, to dobrze będzie pozyskiwać jak najwięcej opinii od dotychczasowych klientów i publikować je pod opisami produktów/usług. Przydatne będą też oceny gwiazdkowe, które zawsze przyciągają uwagę i zwiększają zainteresowanie ofertą. Taki content, nawet mało atrakcyjny pod względem treściowym, uwiarygadnia ofertę firmy oraz samą markę.

Media społecznościowe

Masz profil marki np. na Facebooku? Zadbaj o to, aby prowadzić dialog z użytkownikami. W ten sposób łatwo pozyskasz wartościowy, bo wiarygodny content – w dodatku zupełnie za darmo. Specyfiką social mediów jest to, że dużo chętniej od samych wpisów czytamy znajdujące się pod nimi komentarze. Dlatego publikując jakikolwiek wpis zawsze przemyśl, czy jest on dostatecznie angażujący i czy jego odbiorcy zechcą go skomentować. Musisz również do tego namawiać, na przykład na końcu wpisu zadając użytkownikom jakieś konkretne pytanie.

Blog firmowy

Tutaj oczywiście do generowania contentu przez samych użytkowników wykorzystujemy sekcję komentarzy. Mogą one uzupełniać treść wpisu, ale też tworzyć przestrzeń do polemiki z czytelnikami – co z kolei pozwala jeszcze mocniej zaakcentować eksperckość marki. Pamiętaj tylko, że w komentarzach może pojawić się hejt, dlatego trzeba je na bieżąco moderować (co nie jest równoznaczne z usuwaniem nieprzychylnych głosów).

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie