Jaki wybrać styl pisania bloga firmowego? Kilka wskazówek

Mariusz Siwko
25.03.2021

Blogowanie nie jest taką prostą sprawą, choć początkowo może się wydawać inaczej. Jest ekscytacja, masa pomysłów na nowe artykuły, jednak z czasem na pewno przyjdzie też zniechęcenie. Zwłaszcza, jeśli firma, która postanowiła zainwestować w blog, niespecjalnie dostrzega wynikające z tego korzyści. Mimo to na pewno warto prowadzić blog firmowy, choćby po to, aby poprawić pozycję strony w wyszukiwarce i zacząć pozyskiwać tzw. ruch organiczny (czyli bezpłatny). Zanim jednak zabierzesz się do tworzenia pierwszych artykułów musisz określić, jaki styl pisania bloga firmowego wybierasz. Luźniejszy, a może poważniejszy? Żartobliwy czy super profesjonalny? Sprawdź, jak podjąć dobrą decyzję.

Podglądaj konkurencję

Jeśli Twoja konkurencja ma już blog, a Ty bardzo lubisz czytać jej artykuły, to nie ma nic złego w tym, abyś skorzystał z inspiracji (nie myl jej z podkradaniem pomysłów na tematy czy tym bardziej kopiowaniem tez). Sprawdź, jaki styl pisania obrały inne firmy i zastanów się, czy on Ci odpowiada. Jeśli widzisz też, że cała konkurencja zwraca się do czytelnika na „Ty”, używa swobodnego języka, nie boi się sięgną po kolokwializmy, to raczej nie powinieneś iść pod prąd.

Scharakteryzuj grupę docelową

Zanim zaczniesz prowadzić blog firmowy dobrze się zastanów, dla kogo właściwie zamierzasz pisać artykuły. Wyobraź sobie typowego czytelnika, pamiętając o tym, że potencjalnie jest on klientem Twojej firmy. Jeśli masz dostęp do danych obrazujących grupę docelową marki, to koniecznie je wykorzystaj.

Twoją grupę docelową tworzą głównie osoby młode? W takim razie postaw na luźniejszy styl blogowania. Kierujesz swoją ofertę do seniorów? Wskazane będzie używanie nieco bardziej stonowanego języka, unikanie młodzieżowej nowomowy i raczej pisanie bezosobowo, czyli bez bezpośredniego zwracania się do czytelnika.

Dopasuj styl blogowania do charakteru Twojej marki

To, jak piszesz na blogu nie może być oderwane od kreowanego wizerunku marki. Przykładowo: jeśli chcesz, aby Twoja marka była postrzegana, jako ekspercka, super profesjonalna, to nie możesz sobie pozwolić na publikowanie infantylnych artykułów, ubogich pod względem merytorycznym, a do tego pełnych błędów ortograficznych i interpunkcyjnych.

Pamiętaj o spójności językowej na całej stronie

Bardzo często popełnianym błędem jest wyizolowanie bloga od pozostałej treści firmowej strony internetowej. To skutkuje dysonansem poznawczym, a pisząc prościej – niezrozumieniem, o co tutaj tak naprawdę chodzi. Jeśli osoba odwiedzająca blog czyta na nim artykuły pisane w bardzo luźnym stylu, po czym zapoznaje się z ofertą pisaną z użyciem niezwykle sformalizowanego języka, to ma prawo poczuć się zagubiona i nabrać dystansu do marki, która jest dla niej mało wiarygodna. Właśnie dlatego styl pisania bloga musi być ściśle dostosowany do obranego stylu komunikacji marki.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie