Opracowanie dobrej nazwy produktu – jak to robi copywriter?

Jerzy Biernacki
05.04.2021

Czy wiesz, że nazwa produktu jest jednym z kluczowych czynników mających wpływ na decyzję zakupową klienta? Z pewnością sam wielokrotnie miałeś problem z wybraniem produktu w sklepie spośród dziesiątek podobnych do siebie pod względem ceny i składu. Czym się wtedy kierowałeś? Oczywiście, że marką, której elementem jest właśnie nazwa produktu. Jeśli sam właśnie wprowadzasz na rynek nowy produkt, to opracowanie jego nazwy zleć zawodowemu copywriterowi. Sprawdź, jak przebiega ten proces.

Analiza briefu wypełnionego przez klienta

Pierwszym krokiem do opracowania nazwy produktu przez copywritera jest wypełnienie dostarczonego przez niego briefu, czyli kwestionariusza. Klient wskazuje w nim kluczowe cechy produktu, wprowadza copywritera w świat swojej marki i wyjaśnia, co właściwie chce wprowadzić na rynek. Do wypełnienia briefu warto się przyłożyć, ponieważ zawarte w nim informacje będą dla copywritera punktem wyjścia do dalszych prac.

Analiza grupy docelowej produktu

Wiedząc, do kogo klient adresuje swój produkt, copywriter może bliżej przyjrzeć się grupie docelowej i przeanalizować ją pod kątem m.in. wieku, statusu majątkowego, płci, miejsca zamieszkania czy zainteresowań. Jest to o tyle ważne, że od wyników tej analizy będzie zależeć m.in. to, po jakie słownictwo sięgnie copywriter, czy postawi na nazwę odwołującą się do emocji, czy może jednak konkretną.

Wskazanie najistotniejszych korzyści dla grupy zakupowej

Nazwa produktu powinna od razu zdradzać klientom, czego mogą się spodziewać wrzucając daną rzecz do koszyka zakupowego. Jeśli wiemy, że najważniejszą korzyścią dla przedstawicieli grupy docelowej jest poczucie się luksusowo czy zaimponowanie otoczeniu, to takie wartości należy podkreślić w nazwie produktu. 

Dopasowanie nazwy do charakteru marki producenta

Bardzo ważnym etapem prac nad nazwą produktu jest upewnienie się, że dobrze współgra ona z wizerunkiem stojącej za nim marki. Nie można dopuścić, aby produkt stanowił osobny byt kompletnie niepasujący do marki producenta – wyjątkiem jest sytuacja, w której wraz z produktem wprowadzamy na rynek nową, niezależną markę (przykładowo: Mirinda to osobna marka należąca do Pepsi). Nadal jednak musimy trzymać się wartości reprezentowanych przez markę producenta i dopasować do nich nazwę nowego produkty, aby klienci nie mieli wrażenia dysonansu.

Zlecenie opracowania nazwy produktu przez copywritera jest świetną inwestycją w biznes, która w krótkim czasie powinna się przełożyć na zwiększenie sprzedaży. Dotyczy to zarówno produktów oferowanych stacjonarnie, jak i online.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie