Chcesz zlecić wykonanie projektu graficznego? Sprawdź, jak nie stać się uciążliwym klientem

Marek Szydełko
11.01.2023

Gwoli ścisłości: jako klient agencji reklamowej, której zlecasz wykonanie jakiegoś projektu graficznego, masz pełne prawo oczekiwać profesjonalnej realizacji, terminowości, zaangażowania i spełnienia Twoich oczekiwań. Zdarza się jednak, że klienci sami nie wiedzą, czego chcą i wtedy zaczyna się robić nerwowo. Projekt się przedłuża, aż w pewnym momencie obie strony mają już serdecznie dość takiej współpracy. Jak uniknąć podobnego scenariusza? Wiele zależy od Ciebie. Sprawdź, jak nie stać się uciążliwym klientem studia grafiki.

Przygotuj się do wysłania zapytania

Na dobry początek dobrze się zastanów, czego właściwie oczekujesz od studia grafiki. Jeśli np. chcesz zlecić zaprojektowanie logo marki, to pomyśl, jak może wyglądać Twój wymarzony logotyp, jakie elementy powinien zawierać, co mówić o Twojej marce. Jeśli sam nie masz żadnej wizji, to będzie bardzo trudno odpowiedzieć na Twoje oczekiwania.

Przyłóż się do wypełnienia briefu

Każda agencja przed przystąpieniem do prac poprosi Cię o wypełnienie krótkiego briefu, w którym odpowiesz na kilka podstawowych pytań – m.in. dotyczących Twojej marki, oferty, kreowanego wizerunku, preferowanej kolorystyki etc. Nie wypełniaj briefu na kolanie. Daj sobie trochę czasu, ponieważ od tego w dużej mierze zależy efekt końcowy prac studia grafiki.

Szybko akceptuj podsyłane projekty

Agencja będzie wysyłać do Ciebie zarówno gotowe projekty, jak i makiety, w zależności od zakresu zlecenia i warunków współpracy, na jakie się umówicie. Staraj się jak najszybciej dawać znać, co sądzić o przedstawionych propozycjach, aby nie blokować zespołu grafików i nie ryzykować opóźnienia.

Nie oczekuj pracy za darmo

To częsty błąd popełniany przez klientów agencji marketingowych, którzy wychodzą z założenia, że przecież jakaś drobna poprawka w projekcie nie powinna być odpłatna. Ale właściwie dlaczego? Przecież ktoś musi to zrobić, poświęcić na to czas, a to wszystko kosztuje. Jeśli zmiany wykraczają poza zakres podstawowej usługi, to licz się z koniecznością ich dodatkowego sfinansowania.

Dawaj konstruktywny feedback

Chodzi o to, aby nie pisać, że projekt Ci się nie podoba, „bo nie”. Zanim napiszesz maila czy zadzwonisz do project managera, zbierz myśli i w miarę precyzyjnie określ swoje oczekiwania. Nie zasypuj też agencji pomysłami, które diametralnie zmieniają projekt, ponieważ takie zmiany, o ile nie wynikają z briefu, mogą być dodatkowo płatne.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie