Jeśli wydaje Ci się, że stworzenie profesjonalnego logo jest kwestią kilku machnięć myszką, to jesteś w grubym błędzie. Z góry odrzucaj wszelkie propozycje zaprojektowania logo dla Twojej marki w czasie np. 24 godzin – jest to niewykonalne, a na pewno nie wtedy, gdy oczekujesz świetnego efektu. Proces ten zajmuje znacznie więcej czasu, ponieważ jest podzielony na kilka kluczowych etapów, których po prostu nie można pominąć. Omawiamy je w naszym poradniku.
Zanim grafik zabierze się do pracy, to musi dokładnie poznać oczekiwania klienta oraz filozofię tworzonej przez niego marki. Tutaj niezbędne będą informacje zawarte w briefie. Klienci często myślą, że wypełniając brief niejako wyręczają agencję marketingową, ale to nie jest prawda. Precyzyjne opisanie swoich oczekiwań daje pewność, że zaprojektowane logo będzie dobrze wpisywać się w charakter marki oraz wyróżni ją na tle konkurencji.
Następnym krokiem jest research. Tutaj grafik najczęściej współpracuje z project managerem, aby jak najlepiej umiejscowić markę na rynku i sprawdzić, jaka jest specyfika danej branży. Pozwoli to wstępnie wybrać elementy graficzne, w oparciu o które będzie można rzeczywiście wyróżnić markę, zachowując przy tym jej korelację z oczekiwaniami grupy docelowej.
Kolory marki to bardzo ważna kwestia, nie tylko z punktu widzenia estetyki. Nie zapominajmy, że różne kolory wywołują w nas konkretne emocje – radość, złość, niepokój, smutek etc. Dlatego wybrana kolorystyka musi korespondować z tym, jak marka ma być postrzegana przez klientów i z czym im się kojarzyć.
Typografia, czyli po prostu rodzaj czcionki, ma ogromny wpływ na odbiór marki i jej wizerunek. Przy pomocy tego elementu logo (najczęściej chodzi o zapis typograficzny nazwy marki) możemy spowodować, że marka będzie kojarzona przez odbiorców np. jako bardzo elegancka i droga, jak i przystępna cenowo. Wszystko zależy od oczekiwań klienta oraz oczywiście od charakterystyki danego brandu.
Jest to proces przenoszenia wcześniej stworzonego szkicu logo do programu komputerowego, w którym znak graficzny zostanie ostatecznie zaprojektowany i zapisany w postaci pliku cyfrowego. Na tym etapie następuje również przygotowanie graficznej koncepcji wykorzystania logo na konkretnych materiałach, np. wizytówkach czy papierze firmowym.
Proces projektowania logo dla nowej marki może się jeszcze wydłużyć, jeśli oczekujesz opracowania tzw. księgi znaku, czyli całej koncepcji powstania oraz późniejszego wykorzystywana logo np. w materiałach marketingowych.