Kolor marki: jak go dopasować pod kątem oczekiwań grupy docelowej?

Andrzej Winnicki
06.05.2019

Budowanie marki zawsze zaczynamy od stworzenia jej jądra, czyli identyfikacji wizualnej. Konsument musi przecież kojarzyć brand z jakimiś charakterystycznymi dla niego elementami. Gdy pomyślisz o Apple, od razu przed oczami stanie Ci nadgryzione jabłko, a Mercedes to zawsze trójramienna gwiazda. Liczy się jednak nie tylko logo, ale też często niedoceniana kolorystyka. Tymczasem kolor marki bardzo silnie oddziałuje na jej odbiorców, dlatego nie może być wybrany przypadkowo. Trzeba się tutaj kierować preferencjami grupy docelowej, a dobrym tropem będzie sprawdzenie, w jakim wieku są Twoi idealni klienci.

Masz w ogóle grupę docelową?

To ważne pytanie, na które niestety wielu przedsiębiorców startujących w biznesie nie potrafi udzielić odpowiedzi. Jak zatem agencja reklamowa, a dokładnie zatrudniony przez nią grafik, ma stworzyć identyfikację wizualną marki, skoro nie wie, do kogo ta identyfikacja jest adresowana?

Dlatego zanim zlecisz jakiekolwiek prace graficzne nad marką, zacznij od wyodrębnienia – choćby przybliżone – swojej grupy docelowej. Dowiedz się, kto może być potencjalnie najbardziej zainteresowany Twoimi usługami czy produktami. Bardzo rozsądnym rozwiązaniem będzie zainwestowanie w profesjonalne pozycjonowanie marki na rynku, co da Ci szczegółową wiedzę nie tylko na temat samej grupy docelowej, ale także strategii promowania marki w taki sposób, by działania marketingowe były możliwie najefektywniejsze.

Kolory i ich oddziaływanie na różne grupy społeczne i wiekowe

To bardzo szeroki temat, którego nie da się omówić w krótkim poradniku. Na ten moment wystarczy Ci wiedza, że to, jaki jest flagowy kolor Twojej marki (obecny w logotypie, dominujący na stronie www), decyduje o jej odbiorze przesz konkretnych ludzi.

Przykładowo: jeśli postawiłeś na czerwień, to marka będzie pozytywnie odbierana przez osoby młode, ale negatywnie przez seniorów. Stąd tak ważne jest to, o czym napisaliśmy wcześniej: wyodrębnienie grupy docelowej marki.

Konkrety: jaki kolor dla jakiej marki?

Jeśli wiesz już, kto jest Twoim idealnym klientem i przekazałeś tę wiedzę grafikowi, to spodziewaj się, że profesjonalista sam zaproponuje kolorystykę marki, która będzie najlepiej trafiać w gusta większości przedstawicieli danej grupy wiekowej. Nie jest to wiedza wzięta z sufitu, ale bazująca na wynikach badań naukowych. I tak:

  • Grupa wiekowa 18 i poniżej – bardzo pozytywnie reaguje na żywe kolory, w tym zielony, czerwony, pomarańczowy i niebieski (który jest najbardziej uniwersalnym kolorem bez względu na wiek), ale też lubi szarości.
  • 19-24 – zdecydowanie dominuje niebieski, mniej popularny jest zielony, za to ta grupa wiekowa pozytywnie odbiera kolor czerwony i fioletowy. Szary ustępuje miejsca czarnemu. Dobrym wyborem dla marki celującej w tę grupę będzie też brązowy i biały.
  • 25-35 – nadal najpopularniejszy jest niebieski, ale w porównaniu z poprzednią grupą wiekową znaczenia nabierają pomarańczowy i fioletowy. Spada natomiast zainteresowanie czarnym, białym i czerwonym.
  • 36-50 – najbardziej pożądana grupa wiekowa zdecydowanie preferuje kolor niebieski, lubi zielony, ale o wiele bardziej fioletowy. Ciekawostką jest fakt, że to jedyna grupa wiekowa, w której tak dużą popularnością cieszy się żółty.
  • 51-69 – wyraźnie rośnie rola koloru niebieskiego i fioletowego. Na równym poziomie popularności są czerwony, pomarańczowy, żółty, szary i biały. Nie liczy się natomiast zielony.
  • 70+ - grupa senioralna skupia się wyłącznie na dwóch kolorach: niebieskim oraz białym.

Oczywiście jest to bardzo teoretyczne zestawienie, które jednak musi zostać wzięte pod uwagę na etapie projektowania identyfikacji wizualnej marki. Jak łatwo zauważyć, każda grupa wiekowa lubi kolor niebieski, stąd też tak duża popularność tej barwy w szeroko rozumianym brandingu.

Chcesz wiedzieć, jak konsumenci obierają markę przez pryzmat jej kolorystyki? Zajrzyj do naszego artykułu, w którym poruszamy tę arcyciekawą kwestię.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie