Podstawowe i mniej oczywiste elementy Twojego brandu

Jerzy Biernacki
29.11.2017

Brand to marka, czyli fundament każdego biznesu. Mocne brandy możemy zaliczyć do kategorii tzw. samograjów. Sprzedają się bez względu na działania konkurencji i zawsze będą pożądane przez klientów – o ile nie zdarzy się jakaś wizerunkowa katastrofa. Wniosek? Celem każdej firmy powinno być wypracowanie sobie rozpoznawalnego, wiarygodnego brandu, z którym będą się utożsamiać konsumenci. To trudna sztuka, a cały proces często zajmuje lata. Poznaj elementy budowania brandu – zarówno te oczywiste, jak i mniej znane czy wręcz często lekceważone.

Identyfikacja wizualna

Zaczynamy od oczywistości. Logo to bezapelacyjnie podstawowy składnik brandu. To znak graficzny określa markę i pozwala klientom rozpoznać ją już po pierwszym rzuceniu okiem. Znane logo ma potężną moc, bo wielu konsumentów kieruje się nim podejmując swoje decyzje zakupowe. Należy zatem dążyć do sytuacji, w której logo jest bezpośrednio kojarzone z marką i staje klientom przed oczami, gdy tylko pomyślą o produkcie danej firmy.

Logo jest kluczowym elementem identyfikacji wizualnej marki. Aby Ci to udowodnić proponujemy prosty test. Pomyśl o swoim operatorze telefonii komórkowej. Jeśli jest to Orange, od razu masz przed oczami kolor pomarańczowy. Jeśli T-Mobile – różowy. Jeśli Play – fioletowy. Tutaj świetnie widać, że liczy się nie tylko samo logo, ale też kolor marki. Dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna tworzy rozpoznawalny brand.

Nazwa marki

Kolejna oczywistość. Słyszysz Nokia? Od razu wiesz, że chodzi o producenta telefonów komórkowych. Apple? Nie musisz mieć żadnego produktu tej firmy, ale i tak kojarzysz ją ze znakomitą jakością i obiektem pożądania milionów konsumentów. Mercedes? Bez względu na opinie mechaników i stan faktyczny, samochody tej marki zawsze będą synonimem luksusu.

Świetna nazwa marki w połączeniu z dobrze zaprojektowanym logo tworzy oś brandu. Dlatego wszelkie działania dotyczące obu tych elementów muszą być precyzyjnie zaplanowane, nie mogą być dziełem przypadku, a tym bardziej przedmiotem eksperymentów. Ciągłe zmiany, brak zdecydowania, niechronienie nazwy i logo – to wszystko znacznie utrudnia budowanie rozpoznawalnego brandu.

Obsługa klienta

To z kolei element, który jest nagminnie lekceważony przez firmy. Tymczasem markę budują także opinie o niej, a te pochodzą bezpośrednio od klientów. Profesjonalna, życzliwa obsługa na każdym etapie jest warunkiem stworzenia brandu godnego zaufania. Klienci chcą mieć pewność, że Dział Obsługi pomoże im nie tylko na etapie dokonywania zakupu, ale też zgłoszenia reklamacyjnego – z tym wiele firm ma ogromny problem.

Świetnym przykładem jest tutaj chociażby Amazon. Sprawdź w Internecie, co (obok dobrych cen) jest głównym argumentem za robieniem zakupów w tym sklepie, podnoszonym przez jego klientów. To bezproblemowe i szybkie realizowanie gwarancji.

Komunikacja

Sposób komunikowania się z klientami jest niezwykle ważny, a także często lekceważonym elementem budowania marki. Czy chcesz, aby Twój brand uchodził za profesjonalny, czy może prowincjonalny i niegodny zaufania? To pytanie retoryczne, choć obserwując działania podejmowane przez niektóre firmy, można dojść do wniosku, że wiele z nich ma problem z udzieleniem odpowiedzi.

W dobie Internetu masz dziesiątki sposobów na komunikowanie się z klientami. Możesz wykorzystać do tego content marketing, media społecznościowe, reklamy, oczywiście stronę internetową. Bardzo ważne jest, by komunikacja była spójna i profesjonalna. Dlatego te działania bardzo opłaca się zlecać fachowcom.

Oferta

I oczywiście sposób jej przedstawienia. To także często lekceważony i mniej oczywisty element brandu. Marki są kojarzone przez pryzmat oferowanych produktów. Dobrze jest, gdy konsumenci myśląc o marce, od razu wiedzą, czego mogą się po niej spodziewać. Gdy myślisz o Nike, to wiesz, że ta marka sygnuje przede wszystkim ubrania i akcesoria sportowe. Gdy widzisz logo Louis Vuitton, to spodziewasz się najwyższych cen, ale i najwyższej jakości.

Jeśli Twoja firma sprzedaje przysłowiowe „mydło i powidło”, to trudno będzie Ci wypracować rozpoznawalną markę, ponieważ klienci nie będą jej kojarzyć z żadnym konkretnym produktem. Dlatego w procesie budowania brandu dobrze jest postawić na jakieś specjalizacje i wokół nich tworzyć strategię komunikacji.

To nie jest skończona lista elementów budujących brand. Jednak już na tym etapie możesz sobie uświadomić, jak ważne jest dbanie o najmniejsze szczegóły, dzięki którym Twoja marka rzeczywiście zacznie być kojarzona nie tylko w branży, ale też wśród osób z nią niezwiązanych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.