Wynajmij grafika – dlaczego współpraca z freelancerem może być dla Ciebie bardzo uciążliwa?

Andrzej Winnicki
19.08.2022

Wynajęcie grafika komputerowego jest bardzo popularnym rozwiązaniem wśród przedsiębiorców, którzy np. chcą zlecić wykonanie projektu logo nowej marki czy zaprojektowanie papeterii, grafik do social mediów etc. Wiele firm świadomie unika współpracy z profesjonalnymi agencjami marketingowymi w obawie przed wysokimi kosztami. I choć rzeczywiście freelancer powinien być tańszy, to jednak trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że wynajęcie niezależnego grafika może oznaczać początek kłopotów. Sprawdź, dlaczego taka współpraca często jest niesamowicie uciążliwa dla zleceniodawców.

Konieczność dokładnego omawiania poszczególnych etapów realizacji projektu

Gwoli ścisłości: profesjonalne studio graficzne też będzie oczekiwać od Ciebie precyzyjnego przedstawienia swoich oczekiwań. Różnica polega na tym, że taka prośba pojawi się jednorazowo, na etapie wypełniania briefu dla agencji reklamowej. Z kolei freelancerzy mają to do siebie, że nierzadko potrzebują, aby klient prowadził ich za rękę. Nie mogą sobie pozwolić na niezadowolenie klienta, dlatego nie podejmują ryzyka i zamiast dbać o interes marki, to dają klientowi to, co ten chce dostać – a to nie zawsze jest tożsame z długofalowym interesem jego biznesu.

Zasypywanie pytaniami

Zlecając np. zaprojektowanie logo oczekujesz efektów w postaci dostarczenia Ci świetnego projektu, idealnie pasującego do wizerunku budowanej marki. Nie masz natomiast na myśli tego, aby brać czynny udział w procesie tworzenia logo. Tymczasem w przypadku współpracy z freelancerem tak to może właśnie wyglądać. Nie będzie on twórcą, ale odtwórcą Twoich myśli. To oznacza, że będziesz mocno zaangażowany w projektowanie logo, chociażby poprzez ciągłe odpisywanie na maile i konsultowanie pomysłów wynajętego grafika przez Internet. Uwierz, nie ma w tym nic fajnego.

Niespodzianka na etapie rozliczania usługi

Jeśli już zdecydujesz się wynająć grafika, to koniecznie upewnij się, że obie strony znają swoje oczekiwania w zakresie sposobu rozliczenia tej usługi. Nie zakładaj z góry, że grafik wystawi Ci fakturę VAT, co pozwoli łatwo rozliczyć usługę w działalności. Wielu freelancerów działa poza oficjalnym systemem podatkowym lub rozlicza się z klientami w oparciu o umowę o dzieło, co jest mniej korzystne dla przedsiębiorcy.

Niezrozumienie filozofii Twojego biznesu

Nie musi to wynikać ze złej woli freelancera, ale po prostu z braku doświadczenia oraz… czasu. Niezależni graficy na wynajem muszą obsługiwać wielu klientów jednocześnie, ponieważ rywalizują o nich przede wszystkim niskimi cenami. Nie ma więc tutaj przestrzeni na dokładne przeanalizowanie sytuacji biznesowej klienta, grupy docelowej jego marki czy jej przewag konkurencyjnych. Wszystko to jest natomiast przedmiotem standardowej analizy w zespole kreatywnym, który odpowiada za zaprojektowanie logo z ramienia profesjonalnej agencji.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie