Duży ruch na stronie: czy to rzeczywiście pozytywny efekt pozycjonowania?

Andrzej Winnicki
27.05.2020

Podstawowym celem każdej kampanii SEO jest poprawienie pozycji witryny w wyszukiwarce Google na wybrane frazy, a tym samym zwiększenie jej widoczności. Naturalnym efektem będzie tutaj wzrost liczby wejść. Przeciętnej agencji SEO to w zupełności wystarcza – klient otrzymuje raport, z którego wynika, że udało się osiągnąć duży ruch na stronie, a o to przecież chodziło. No, nie do końca. Pozycjonowanie to taka dziwna sztuka, że nawet ogromna liczba wejść na witrynę firmy jeszcze niczego nie załatwia. Sprawdź zatem, dlaczego nie należy się skupiać wyłącznie na kryterium dużego ruchu.

Niska jakość ruchu

Ten problem można obrazowo przedstawić na przykładzie „z życia”. Załóżmy, że masz stacjonarny sklep z ubraniami luksusowych marek. Jednego dnia zagląda do niego 1000 osób, a więc prawdziwy tłum. Powinieneś się cieszyć, ale gdy rozliczasz kasę okazuje się, że przychód z tego dnia wyniósł 500 złotych. Wszystko dlatego, że zdecydowanej większości klientów nie było stać na oferowane produkty, trafili do sklepu przez przypadek, sądzili też, ze znajdą w nim zupełnie inną galanterię. Po prostu doszło do nieporozumienia.

Dokładnie taki sam efekt może wystąpić w przypadku strony internetowej ze sztucznie wygenerowanym dużym ruchem. Można to zrobić umieszczając link do witryny np. na głównej stronie takiego Wykopu, co gwarantuje natychmiastowe zwiększenie liczby odwiedzin. Pytanie tylko, ile spośród tych osób faktycznie jest zainteresowanych ofertą firmy i cokolwiek od niej kupi?

Wysoki współczynnik odrzuceń

Szybko rosnący ruch na stronie praktycznie zawsze przekłada się na wzrost współczynnika odrzuceń, co nie jest jakimś wielkim problemem, o ile utrzymujemy ten współczynnik na poziomie do 50%. Gorzej, gdy np. 9 na 10 wizyt na stronie kończy się w ciągu kilkunastu sekund, bo tyle czasu użytkownik potrzebuje, aby zorientować się, że oferta nie jest dla niego.

Wysoki współczynnik odrzuceń ma bardzo negatywny wpływ na reputację strony internetowej i może stanowić swoistą kotwicę, która uniemożliwia osiągnięcie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Wzrost kosztu obsługi klienta

Bardzo duży ruch na stronie, który został osiągnięty nienaturalnie, w wyniku zastosowania różnych sztuczek SEO, na dłuższą metę będzie bardzo poważnym problemem dla przedsiębiorstwa i może nawet zdestabilizować jego pracę. Dlaczego? Ponieważ wśród przypadkowych osób trafiających na stronę znajdzie się sporo takich, które postanowią czy to zadzwonić, czy napisać maila, czy wypełnić formularz kontaktowy z prośbą o ofertę, choć z góry wiadomo, że i tak niczego nie kupią.

Właśnie dlatego nowoczesne pozycjonowanie w mniejszym stopniu skupia się na skali ruchu, a bardziej na jego jakości.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie