Czym przykujesz uwagę osób odwiedzających Twoją firmową stronę internetową?

Krzysztof Jagielski
30.11.2018

Wszyscy pędzimy i nie mamy za bardzo czasu, by poświęcić więcej uwagi nawet temu, co dla nas najważniejsze. To poważny problem z punktu widzenia przedsiębiorcy, który przecież chce zainteresować swoją ofertą jak najwięcej klientów. Zainwestowałeś w fajną stronę internetową, ale po statystykach widzisz, że odwiedzające ją osoby dość szybko z niej znikają. To wyraźny sygnał, że brakuje na niej elementów przykuwających uwagę. Jak możesz to szybko zmienić?

Sugestywny nagłówek

Mogłoby się wydawać, że to efektowny slider u góry strony www najmocniej przyciąga użytkowników. Po części jest to prawda, ale ten efekt trwa niestety bardzo krótko. Gdy osoba odwiedzająca stronę nie znajduje od razu elementu, po który tutaj przyszła, nie będzie chciała tracić czasu na dłuższe wertowanie witryny.

Dlatego nie wolno bagatelizować znaczenia nagłówka na stronie powitalnej. Powinien on odpowiadać na jakieś kluczowe pytanie, jakie zadają sobie użytkownicy strony, składać im konkretną obietnicę. To zawsze pobudza wyobraźnię i w konsekwencji przykuwa uwagę. Kwestii nagłówka warto więc poświęcić nieco więcej czasu i nie umieszczać na stronie nic nieznaczącej frazy.

Porządna treść

To mit, że użytkownicy Internetu nie lubią czytać, a nieco mądrzejsze słownictwo wręcz ich odstrasza. Jest dokładnie odwrotnie – no chyba, że mówimy tutaj o stronie portalu plotkarskiego. Jeśli zainwestujesz w świetne, wartościowe teksty, to natychmiast wyróżnisz się tym na tle konkurencji. Dasz użytkownikom powód, aby zostali na stronie nieco dłużej. Pokażesz im bowiem, że mają do czynienia z profesjonalną firmą, która ma im coś ważnego do przekazania.

Czytelny układ menu

Menu powinno przede wszystkim zachęcać do zapoznania się ze wszystkimi podstronami, a także ułatwić użytkownikowi znalezienie tego, czego szuka. Nie można tutaj dopuścić do powstania wrażenia chaosu. Jednak przesadny ascetyzm też nie jest wskazany. Jeśli masz bardzo rozbudowaną ofertę, użyj funkcji tzw. hamburgera, czyli rozwijanego menu. Możesz je także umieścić w stopce.

Dzięki czytelnemu menu użytkownik będzie mógł spokojnie przejrzeć zawartość witryny. Nie będzie mieć również irytującego wrażenia, że gubi się na stronie, co zawsze kończy się tak samo: użyciem krzyżyka zamykającego okno przeglądarki.

Efekty wizualne

Nie chodzi tutaj tylko o layout witryny (choć jest on oczywiście bardzo ważny). Zastanów się, czy chętnie przeczytałbyś zbity tekst, w którym nie zastosowano nagłówków, wypunktowań czy pogrubień? To byłaby mordęga. Użytkownicy Twojej strony internetowej myślą dokładnie tak samo. Aby nie zmuszać ich do wytężania wzroku, zadbaj o odpowiednią prezentację treści, czyli stosuj standardowe efekty wizualne.

Znacznie lepiej czyta się tekst, który jest podzielony na sekcje. Atrakcyjność treści zwiększa też stosowanie drobnych elementów graficznych, jak chociażby ikony. One zawsze przykuwają uwagę, a dodatkowo porządkują ofertę i ułatwiają jej zrozumienie. Podobny efekt można osiągnąć dzięki wszelkim klikalnym elementom na stronie, które przenoszą użytkownika do poszczególnych sekcji, np. formularza kontaktowego.

Twarde dane

Działasz na rynku od 10 lat? Obsłużyłeś 1000 klientów? Sprzedałeś produkty o wartości 1 miliona złotych? Pokaż to na stronie! Nie ukrywaj tych faktów w zbitym tekście – znacznie lepiej będzie to wyglądać w formie graficznego przedstawienia ciekawych statystyk. Tylko pamiętaj: nie idź w sztampę.

Na użytkowników nie działają już liczniki wypitych kaw czy godzin spędzonych nad realizacją projektu. Znacznie lepiej będzie się pochwalić czymś, co wyróżnia Cię na tle konkurencji i może być atrakcyjne dla grupy docelowej.

Po zastosowaniu takich zmian zacznij ponownie obserwować statystyki odwiedzin i sprawdź, czy użytkownicy spędzają na stronie więcej czasu. Stałe monitorowanie zachowania odwiedzających pozwoli wycisnąć z witryny ostatnie soki i rzeczywiście czerpać z niej wymierne korzyści – nie tylko wizerunkowe.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie