Dobre, wartościowe treści są solą content marketingu. Liczy się jednak nie tylko ich zawartość, ale również atrakcyjne formatowanie. Nie jest przecież tajemnicą, że w Internecie czytamy zupełnie inaczej. Bardziej skanujemy tekst wyłapując z niego to, co nas najbardziej interesuje. Jeśli taka pobieżna analiza nie przekona nas, aby zostać na stronie nieco dłużej, to błyskawicznie z niej uciekniemy. Dlatego tworząc treści trzeba się kierować także podstawowymi zasadami webwritingu. Poznaj 6 najważniejszych z nich.
- Nagłówki są najważniejsze – na nic świetna treść, jeśli tytuł nie zachęci do jej przeczytania. Dlatego tworząc tekst konieczne jest przyłożenie się do stworzenia naprawdę atrakcyjnego tytułu. To on przyciąga czytelników. Ważne są też śródtytuły, które wprowadzają do danego tematu i pozwalają czytelnikowi zorientować się, czy dany tekst w ogóle go zainteresuje.
- Zwięzłość – użytkownicy Internetu nie mają czasu ani ochoty by czytać długie elaboraty. Dlatego streszczaj się! Pisz tak, aby podjąć wszystkie najważniejsze kwestie w możliwie atrakcyjny sposobów. Nie zatrzymuj się zbyt długo przy jednym wątku kosztem innych. Dobry tekst do Internetu powinien mieć długość od 2 do 5 tysięcy znaków. Dłuższego nikt nie przeczyta.
- Wartość dla czytelnika – aby ktoś zechciał przeczytać Twój tekst, musisz go przekonać, że po lekturze jego życie się zmieni. Tutaj znów kłania się zasada tworzenia świetnych tytułów. Już na tym etapie złóż obietnicę czytelnikowi. Powiedz mu, że masz dla niego X sposobów na poradzenie sobie z jakimś problemem. To zawsze działa. Dobre teksty publikowane w sieci, szczególnie wykorzystywane w kampanii content marketingowej, muszą być użyteczne i odpowiadać na potrzeby grupy, do której są kierowane.
- Przejrzystość – wyobraź sobie tekst napisany „ciągiem”, bez akapitów czy śródtytułów i pogrubień. Teraz nałóż go na ekran komputera. Przeczytasz? Bardzo wątpliwe. Dlatego teksty publikowane w sieci muszą być odpowiednio formatowane. Jak najczęściej stosuj śródtytuły, pogrubienia, cytaty. Konieczne są podpunkty, które zwiększają konwersję nawet kilkakrotnie. Lubią je czytelnicy, lubi je Google. Nie męcz wzroku użytkowników strony czy bloga.
- Bezpośrednie zwroty – pisząc tekst do Internetu musisz wyobrazić sobie jego czytelnika i do niego kierować swoje słowa. Skracaj dystans i nie bój się pisać „Ty”. Forma bezosobowa jest mało atrakcyjna i trudno przy jej pomocy zaangażować czytelnika. On chce uzyskać informacje wartościowe dla siebie – dlatego pisz tak, jakbyś tłumaczył dany temat przyjacielowi.
- Hipertekstowość – czyli umieszczanie w tekście linków. Jest bardzo ważne, bo pozwala zatrzymać czytelnika na stronie i prowadzi go dokładnie tak, gdzie autor chce. Oczywiście najlepiej będzie, jeśli zastosujesz linki kierujące do innych wpisów na blogu czy portalu, ewentualnie do innych własnych kanałów dystrybucji. Pamiętaj przy tym, że link powinien być naturalny, czyli stanowić element tekstu – nie stosuj haseł typu: „Kliknij TUTAJ”.
Tworzenie dobrych tekstów do Internetu nie jest możliwe bez znajomości tych zasad. Jeśli nie wierzysz, stwórz dwa różne teksty: jeden zgodny z tym, co przed chwilą przeczytałeś, a drugi według własnego uznania. Następnie oceń – który z nich chciałbyś znaleźć na blogu? Na pewno wybierzesz właściwie.