Nie projektuj strony wbrew przyzwyczajeniom użytkowników! Przykłady

Antoni Kwapisz
24.11.2021

Podstawą współczesnego web designu jest projektowanie całego layoutu zgodnie z zasadami UX. To właśnie doświadczenia użytkowników decydują o tym, czy dany projekt jest funkcjonalny, a tym samym, czy strona będzie łatwa w obsłudze, skuteczna sprzedażowo i wspierająca konwersję (np. otrzymywanie większej liczby zapytań ofertowych).

Tutaj ogromną rolę do odegrania ma grafik, który pomimo tego, że oczekuje się od niego kreatywności, nie powinien iść pod prąd w kwestii kilku fundamentalnych zasad web designu. Projektowanie strony wbrew przyzwyczajeniom użytkowników jest poważnym błędem. Kilka przykładów podajemy w naszym poradniku.

Puste logo

Każdy z nas spodziewa się, że po kliknięciu w logo umieszczone w lewym-górnym rogu zostaniemy przeniesieni do strony głównej. Jeśli tak się nie dzieje, to pojawia się irytacja. Próba zmiany tego przyzwyczajenia jest bez sensu i stanowi wykroczenie przeciwko UX. To trochę tak, jakby zaprojektować samochód w wersji europejskiej, w którym dźwignia zmiany biegów jest po lewej stronie – czyli tam, gdzie nikt się jej nie spodziewa.

Ukryte menu

Z menu jest czasami problem, zwłaszcza wtedy, gdy jest ono mocno rozbudowane. W takiej sytuacji graficy lubią trochę pokombinować i na przykład wpadają na genialny pomysł ukrycia menu pod jakimś tajemniczym przyciskiem. Nie dość, że jest to złamanie podstawowej zasady UX (nie mówimy o wersji mobilnej strony – tam menu oczywiście trzeba ukryć pod ikonką „hamburgera”), to jeszcze strona będzie się wydawać nieczytelna, niedokończona i niewarta spędzenia na niej choćby kilku sekund dłużej.

Brak stopki

W wielu agencjach kreatywnych trwają spory o to, co zrobić z tą nieszczęsną stopką. Mało kto korzysta z umieszczonych w niej odnośników, a przecież zajmuje sporo miejsca. No cóż, w tym przypadku znów wygrywa przyzwyczajenie użytkowników. Stopka musi być, ponieważ wszyscy spodziewamy się ja znaleźć u dołu strony. Poza tym nadal stanowi ona najlepsze miejsce do umieszczenia np. danych firmy oraz odnośników do kluczowych sekcji, jak FAQ, kontakt, blog, warunki korzystania z witryny itd.

Puste przyciski

Ten błąd najczęściej popełniają początkujący graficy, którzy chcą dobrze, ale wychodzi średnio. Chodzi o przyciski, które zastępują np. klasyczne nagłówki. Taki element oczywiście prezentuje się efektownie, natomiast stoi w sprzeczności z UX, jeśli jest nieklikalny – widząc przycisk zawsze spodziewamy się umieszczenia pod nim jakiegoś linku wewnętrznego. Dlatego jeśli nie masz pomysłu na praktyczne wykorzystanie przycisku, to po prostu z niego zrezygnuj i nie kombinuj.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie