Nazwa firmy – copywriter zrobi to lepiej!

Andrzej Winnicki
06.04.2021

Wielu właścicieli biznesów, zwłaszcza początkujących, podejmuje próbę samodzielnego opracowania nazwy firmy. Z pozoru nie jest to nic trudnego – wystarczy usiąść z kartą papieru, wypisać sobie skojarzenia z własną działalnością, pobawić się w grę słów i… No właśnie. Efekt w większości przypadków jest co najwyżej średni, wtórny i nieadekwatny do branżowej pozycji, do jakiej aspiruje marka. Właśnie dlatego opracowanie nazwy firmy warto zlecić copywriterowi. Jak się za to zabrać? Sprawdź w naszym poradniku.

Znajdź odpowiedniego copywritera do opracowania nazwy firmy

Na polskim rynku nie brakuje godnych polecenia copywriterów, a także agencji copywriterskich i content marketingowych. Zanim jednak zdecydujesz się nawiązać współpracę z konkretnym wykonawcą, to najpierw dokładnie przejrzyj jego stronę internetową oraz poproś o przykłady zrealizowanych projektów. Radzimy nie kierować się kryterium najniższej ceny – nie chcesz mieć taniej nazwy firmy, ale dobrą nazwę firmy, prawda?

Ustal warunki świadczenia usługi

Chodzi tutaj przede wszystkim o to, ile propozycji nazwy firmy przedstawi Ci copywriter. Zwykle jest to uzależnione od ceny – w tańszym wariancie możesz liczyć na 3 propozycje, w droższym na 5 czy nawet na 10. Od razu jednak ostrzegamy: nie ma sensu zamawiać kilkunastu propozycji, ponieważ to tylko utrudni Ci dokonanie wyboru.

Rada

Koniecznie uściślij, czy copywriter zgadza się na bezpłatne (wliczone w cenę) wprowadzenie drobnych poprawek w wybranej nazwie, np. zmianę szyku itp.

Wypełnij brief

To bardzo ważny etap współpracy z copywriterem. Nazwa firmy powinna idealnie pasować do charakteru Twojej marki, dlatego musisz się nieco wysilić i rzetelnie wypełnić brief podrzucony przez wykonawcę. Opisz w nim swoją markę, przedstaw jej filozofię oraz odpowiedz na pytania techniczne, m.in. dotyczące preferowanego słownictwa czy języka, w jakim ma zostać opracowana nazwa.

Nie podejmuj decyzji na gorąco

Gdy już dostaniesz propozycje nazwy firmy od copywritera, to… nie odpowiadaj od razu. Prześpij się z nimi, ponieważ niektóre z nich z pewnością będą dla Ciebie dość zaskakujące. Daj sobie kilka dni na przemyślenia, skonsultuj decyzję z bliskimi czy współpracownikami.

Wybierz nazwę i poproś o majątkowe prawa autorskie do niej

Po wybraniu konkretnej nazwy i rozliczeniu usługi copywriter wyśle Ci umowę przekazania majątkowych praw autorskich do nazwy. Od tej pory możesz już zacząć z niej legalnie korzystać, w tym zarejestrować ją w Urzędzie Patentowym.

Na koniec pomyśl jeszcze o tym, aby zamówić u copywritera slogan marki, oczywiście tylko pod warunkiem, że jesteś zadowolony z efektów dotychczasowej współpracy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.