Piszemy spot reklamowy do radia – jak się za to zabrać?

Krzysztof Jagielski
28.07.2021

Na pewno też tak masz, że większość spotów reklamowych – szczególnie radiowych – działa Ci na nerwy. Irytujący tekst i głos lektora, niewiarygodna historyjka, tandetne zabiegi podprogowe – to w zasadzie standard na polskim rynku reklamy (bardzo daleko nam do Amerykanów). Spot reklamowy do radia można jednak napisać znacznie lepiej i dzięki temu mieć pewność, że rzeczywiście wpłynie on na zwiększenie sprzedaży, a przy okazji nie zaszkodzi marce wizerunkowo. Jak się za to zabrać? Sprawdź w naszym poradniku.

Najpierw ustal długość spotu

Spot radiowy może mieć 15, 30 lub 45 sekund – rzadko zdarzają się reklamy o długości 1 minuty. Wbrew pozorom to nie jest tak mało czasu. Doświadczony copywriter jest w stanie zmieścić w takim spocie całą esencję i sprawić, że reklama będzie bardzo atrakcyjna dla słuchaczy oraz zostanie przez nich zapamiętana. Dlatego jeśli masz wątpliwości, czy podołasz temu zadaniu, to najlepiej od razu zwróć się do zawodowego copywritera o napisanie spotu za Ciebie.

Na jeden, dwa czy może trzy głosy?

Na samym początku trzeba opracować koncepcję spotu reklamowego, aby wiedzieć, na ile głosów go rozpisujemy. Najczęściej stosuje się tutaj 1 lub 2 głosy (monolog/scenka rodzajowa). Trudno ocenić, która opcja wymaga więcej wysiłku intelektualnego, ale faktem jest, że słuchacze lepiej zapamiętują dialog, dlatego w miarę możliwości warto jednak postawić na dwugłos.

Unikaj infantylizmów

Mamy na myśli wszelkie dobrze znane z reklam radiowych sformułowania, typu „farmaceutka poleciła mi” albo „to najlepszy wybór dla mojej skóry”. Takie treści brzmią infantylnie i niewiarygodnie. Co prawda są łatwe do zapamiętania, ale tutaj w grę wchodzi ryzyko, że promowana marka będzie kojarzona przez klientów z irytującym spotem, a nie dobrym produktem czy usługą.

Nie podawaj numeru telefonu i dokładnego adresu

To bardzo częsty błąd popełniany przez twórców spotów reklamowych do radia, zwłaszcza niemających żadnego doświadczenia w copywritingu. Ponieważ spot jest krótki, to trzeba szanować każdą sekundę.

Jaki jest sens dyktowania numeru telefonu, skoro większość osób słucha radia podczas jazdy samochodem i nie może tego numeru zapisać? Tak samo jest z długimi adresami (wyjątek stanowią reklamy przeznaczone na rynek lokalny, gdzie podanie adresu może być dobrym pomysłem).

Obecnie najlepszą opcją jest podanie adresu strony internetowej, na której potencjalny klient znajdzie potrzebne mu dane kontaktowe.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.