Kolory w projektowaniu grafiki – podstawy, które warto znać

Krzysztof Jagielski
05.07.2022

Niezależnie od tego, czy projektujemy logotyp, całościową identyfikację wizualną marki czy layout strony internetowej, to zawsze posługujemy się kolorem. Ich wybór ma kolosalny wpływ na późniejsze postrzeganie marki. Kolorystyka musi być tożsama z kreowanym wizerunkiem, oczekiwaniami grupy docelowej, a nawet ofertą danej marki. Kolory w projektowaniu grafiki to bardzo obszerne zagadnienie, dlatego w tym artykule skupimy się tylko na podstawowych kwestiach.

Popularne gamy kolorystyczne

W grafice projektowej wykorzystuje się tzw. gamy kolorystyczne, które różnią się ze względu na liczbę dostępnych kolorów i ich odcieni, a tym samym miejsca ekspozycji. Innych gam użyjemy do projektowania grafiki przeznaczonej tylko do wyświetlania na ekranach, innej do druku.

Te najpopularniejsze gamy kolorystyczne to:

  • Kolory RGB – jest to akronim od Red (czerwony), Green (zielony) oraz Blue (niebieski). Barwy RGB są wyświetlane na monitorach ekranowych, na przykład monitorze komputera czy wyświetlaczu smartfonu. Korzystamy z nich wtedy, gdy projektujemy grafikę na potrzeby Internetu – social media, strony internetowej etc.
  • Kolory CMYK – to znacznie obszerniejsza paleta barw, którą wykorzystuje się w przypadku projektowania materiałów przeznaczonych do druku. Trzeba podkreślić, że monitory ekranowe nie wyświetlają kolorów CMYK, dlatego to, co zobaczymy po wydrukowaniu np. plakatu może się kolorystycznie nieco różnić od tego, co wcześniej widzieliśmy na komputerze czy tym bardziej smartfonie.
  • Kolory Pantone – prestiżowa paleta, po którą sięgamy w momencie, gdy priorytetem jest zachowanie perfekcyjnej spójności kolorystycznej pomiędzy tym, co na ekranie, a tym, co wydrukowaliśmy. Paleta jest bardzo obszerna, co roku pojawiają się w niej nowe propozycje, włącznie ze słynnym „kolorem roku Pantone”, który jest wyznacznikiem dla wielu studiów grafiki na całym świecie.

Kluczowe cechy kolorów, które trzeba wziąć pod uwagę na etapie projektowania grafiki

Rzadko się zdarza, aby marka zdecydowała się na wyłącznie jeden kolor. Najczęściej w ramach projektu łączymy ze sobą różne kolory, dzięki czemu wizerunek marki nie jest jednowymiarowy i zyskuje na atrakcyjności.

Warto natomiast zaznaczyć, że łączenie kolorów to trudna sztuka, zwłaszcza w kontekście tego, że projekt graficzny może decydować o być albo nie być marki na rynku i prawdopodobnie będzie określać jej tożsamość przez wiele lat.

Dlatego przy dobieraniu kolorów musimy zwracać uwagę na ich kluczowe cechy, czyli:

  • Temperaturę barwową – chodzi tutaj oczywiście o klasyczny podział na kolory ciepłe (np. żółty) i chłodne (np. niebieski).
  • Nasycenie barw – czyli po prostu intensywność danego koloru, co ma ogromne znaczenie w sytuacji, gdy marka chce mieć np. bardzo wyrazisty wizerunek.
  • Odcień – ten parametr odnosi się do estetyki podstawowych barw, na przykład mamy wiele odcieni czerwonego, niebieskiego etc.
  • Jasność – istnieją kolory jaśniejsze i ciemniejsze, co także ma wpływ na ich dobieranie do projektów graficznych na potrzeby poszczególnych marek. Dodajmy natomiast, że jasność tego samego koloru może być różnie odbierana w zależności od otoczenia (wpływ na to ma np. zastosowane tło).

Jak widać istnieje szereg podstawowych kryteriów (a wymieniliśmy tylko część z nich), które decydują o doborze kolorów na potrzeby projektowania grafiki. Już samo to pokazuje, jak ogromną pracę przygotowawczą musi wykonać studio grafiki, zanim w ogóle przejdzie do etapu projektowania właściwego.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie