Zdecydowana większość działań marketingowych wymaga przygotowania projektu graficznego. Bez grafiki nie ma strony www, baneru, plakatu, spotu telewizyjnego czy zwykłej ulotki. Na rynku działa wielu niezależnych grafików, nie brakuje też profesjonalnych studiów graficznych. Częstym grzechem, popełnianym szczególnie przez tych pierwszych, jest niezwracanie uwagi na kwestię praw autorskich. Projektowanie grafiki reklamowej i bagatelizowanie przepisów prawa jest bardzo ryzykowne, szczególnie dla końcowego użytkownika takiego projektu. O czym należy więc pamiętać? Podpowiadamy.
Zdecydowana większość grafików projektujących na potrzeby firm korzysta z tzw. banków zdjęć stockowych. Nie ma w tym nic nadzwyczajnego czy nagannego. Warto jednak wiedzieć, że zdjęcia udostępnione do użytku komercyjnego są objęte konkretnymi prawami licencyjnymi.
Jak to sprawdzić? Wystarczy przeczytać regulamin serwisu i przede wszystkim kontrolować, czy zdjęcie, które ma się znaleźć na stronie, ulotce lub reklamie klienta, może być wykorzystywane bez dodatkowych ograniczeń.
Ważne
Dotyczy to szczególnie zdjęć udostępnianych za darmo, których autorzy bardzo często stosują daleko idące zastrzeżenia.
Aby zrozumieć zasady udostępniania gotowych zdjęć czy grafik, warto poznać najczęściej stosowane licencje. Jest ich 6:
Ten podział muszą bezwzględnie znać wszyscy graficy projektujący na użytek komercyjny, a więc także dla firm i rynku reklamowego. O ich istnieniu powinny też wiedzieć osoby zlecające prace graficzne, aby móc upewnić się, że to, z czego będą korzystać, ma legalne źródło i nie będzie podstawą jakichkolwiek roszczeń w przyszłości.