Tak zwane techniczne SEO zwykle skupia się na optymalizacji nagłówków, tytułu strony, dodaniu słów kluczowych do treści opublikowanych na witrynie, a także przyspieszeniu działania strony. Wielu ekspertów od pozycjonowania świadomie ignoruje natomiast znaczenie meta description, czyli opisu danej strony. Uważa się, że nie ma on wpływu na SEO, choć jest to kwestia niejednoznaczna. Praktyka pokazuje natomiast, że chcąc zwiększyć widoczność strony w Google warto zadbać o meta description. Co to dokładnie jest? Jak stworzyć taki opis strony? Tego dowiesz się z naszego poradnika.
Meta description to nic innego, jak krótki opis strony pojawiający się w wynikach wyszukiwania Google. Znajdziemy go bezpośrednio pod linkiem prowadzącym do strony. Długość opisu wynosi około 150-160 znaków ze spacjami, a więc pisząc kolokwialnie – nie poszalejemy z obszernością tego tekstu. Tym ważniejsze jest, aby w maksymalnie skondensowanej formie dać użytkownikowi powód do kliknięcia w link i przejścia na stronę znalezioną w Google.
Choć panuje przekonanie, że opis meta strony nie ma żadnego wpływu na SEO (Google temu nie zaprzecza, ani tego nie potwierdza), to dobrą praktyką jest tworzenia meta description dla każdej podstrony. Dlaczego? Ponieważ zyskujemy tutaj unikalną szansę, by zachęcić użytkownika do przejścia na stronę.
Fakt, większość użytkowników wyszukiwarki skupia się tylko na tytule strony, jednak duża grupa preferuje również upewnienie się, że przejście na daną witrynę nie będzie dla nich stratą czasu. Taką możliwość daje im właśnie opis meta. Możemy w nim zawrzeć wszystkie najważniejsze informacje, jakie użytkownik znajdzie na stronie. To coś na kształt wizytówki danej strony i „wabika” na odwiedzających.
Stworzenie meta description zajmuje kilka chwil, dlatego naprawdę nie warto ignorować tego elementu na etapie optymalizowania poszczególnych zakładek i podstron. Zwłaszcza, że atrakcyjny opis na pewno wyróżni stronę na tle innych witryn, tym samym poprawiając jej widoczność w wyszukiwarce.
Opis strony wyświetlany w Google powinien zawierać co najmniej jedną frazę kluczową. Nie jest to istotne z punktu widzenia SEO, natomiast może wpłynąć na decyzję użytkownika – jeśli znajdzie on wpisaną przez siebie frazę w opisie meta, to z dużym prawdopodobieństwem kliknie w link prowadzący do strony.
Opis musi być unikalny i atrakcyjny pod względem treści. Szczególnie dobrze sprawdza się to w przypadku sklepów internetowych i linków z Google prowadzących do konkretnych produktów. Z opisu meta użytkownik może się wstępnie dowiedzieć, czy dany produkt rzeczywiście spełni jego oczekiwania, co będzie stanowić wstęp do zamknięcia procesu sprzedaży.
W meta description warto również umieszczać wezwania do działania, czyli call to action, na przykład: „Sprawdź!”, „Wejdź i odbierz rabat!”, „Dowiedz się więcej!”. To uatrakcyjnia treść, przykuwa uwagę użytkowników, a tym samym zwiększa szansę na pozyskanie ruchu, co z kolei ma bezpośrednie przełożenie na widoczność strony w Google.