Pierwsze wrażenie jest najważniejsze – ten banał jest bardzo mocno zakorzeniony w biznesie. Jednak gdy klient wejdzie już na naszą firmową stronę www i natychmiast z niej nie ucieknie, to zacznie zadawać sobie coraz więcej pytań i uzyskiwać na nie odpowiedzi zapoznając się z kolejnymi elementami strony. Dlatego witryna firmowa musi zostać zaprojektowana nie tylko tak, aby wywierać bardzo silne i pozytywne pierwsze wrażenie, ale także w sposób gwarantujący, że to wrażenie nie minie aż do ostatniej zakładki. Przeciętny klient wchodząc na stronę www danej firmy zadaje sobie zestaw 5 podstawowych pytań. Co zrobić, aby uzyskał wyłącznie pozytywne odpowiedzi?
- Z kim mam do czynienia? - to kluczowe pytanie, bo od uzyskanej odpowiedzi zależy, czy klient uzna, że warto poświęcić trochę czasu na dalsze zagłębianie się w ofercie. Nasza firma działa w konkretnej branży i kieruje swoją stronę do konkretnej grupy docelowej. Ta, reprezentowana przez klienta idealnego, musi od razu po wejściu na stronę wiedzieć, co właściwie oferuje dana firma. Dlatego trzeba zadbać o właściwą ekspozycję logo, a także sięgnąć po takie elementy graficzne (w tym zdjęcia), które natychmiast zdradzą, że działamy w naszej branży.
- Czy ta firma jest godna zaufania i profesjonalna? - gdy klient wie już, że trafił na właściwą stronę, która odpowiada jego zapytaniu, zacznie analizować, czy warto na niej zostać i poznać składniki oferty firmy. W podjęciu decyzji pomoże mu przyswojenie sobie informacji, że oglądana strona jest profesjonalna, a co za tym idzie – reprezentowana przez nią firma jest godna zaufania. Należy zatem zadbać o to, aby każdy element witryny budował ten profesjonalizm. Dobieramy odpowiednią kolorystykę, hasła, w czytelnym miejscu umieszczamy obszerne dane kontaktowe.
- Czy firmie zależy, abym zapoznał się z treścią umieszczoną na stronie? - każdy klient lubi czuć się doceniany i wbrew pozorom można mu to zapewnić także w wirtualnym świecie. Służy do tego kilka elementów strony. Przede wszystkim – czytelny układ i brak bałaganu. Liczy się także naprawdę dobra, angażująca treść, która pozwoli klientowi odnieść wrażenie, że firma z nim rozmawia, że zaprasza go do siebie. Teksty powinny więc być możliwie otwarte, spersonalizowane, burzyć barierę między firmą a klientem. Używamy zatem bezpośrednich zwrotów (Ty, Szanowny Kliencie, Państwo), a nie zdań z bezokolicznikami.
- Czy dowiem się tu czegoś ciekawego? - każda strona firmowa powinna być miejscem nie tylko prezentowania oferty, ale także nawiązywania interakcji z klientami. W fizycznej siedzibie też przecież staramy się klienta ugościć, objaśnić mu pewne kwestie, nie wręczamy mu bez słowa teczki ofertowej. W Internecie ludzie szukają przede wszystkim informacji, dlatego warto zadbać o to, aby na naszej stronie firmowej, poza oczywistymi treściami komercyjnymi, znalazły się również takie, które mogą naszym klientom w czymś pomóc. Świetnie w tej roli sprawdzi się firmowy blog.
- Czy ta firma w ogóle działa? - znów posłużmy się przykładem fizycznej siedziby. Jeśli klient odwiedza ją po raz pierwszy i widzi, że wszystkie okna są zasłonięte roletami, w środku nie słychać ludzkich głosów, firma sprawia wrażenie opuszczonej, to z pewnością nie będzie miał ochoty, aby do niej wejść, prawda? Tak samo jest ze stroną www. Nawet świetna witryna musi sprawiać wrażenie, że jest aktualizowana, odświeżana, że ktoś cały czas nad nią czuwa. Wówczas klient koduje sobie, że ma do czynienia z przedsiębiorstwem aktywnym i stabilnym, które się rozwija. Dlatego trzeba co jakiś czas przeprowadzać redesign strony, a przynajmniej regularnie aktualizować zawarte na stronie informacje.
Osoby odwiedzające strony www konkretnych firm zwracają uwagę na każdy detal i nawet drobnostka może spowodować, że szybko z niej uciekną. Pamiętajcie o tych 5 pytaniach i zainwestujcie w stronę, która na każde z nich odpowiada bez żadnych wątpliwości.