Wdrożenie strony www – na czym to właściwie polega?

Antoni Kwapisz
25.10.2015

Profesjonalna wycena utworzenia strony internetowej powinna uwzględniać koszt przeprowadzenia każdego z etapów produkcji. Tak, to jest zadanie wieloetapowe, choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę. Wśród klientów często najwięcej uwag towarzyszy punktowi: wdrożenie strony www. Pojawia się tu zwykle całkiem spora kwota, dlatego powstaje pytanie – na czym to właściwie polega i dlaczego tak istotnie podnosi koszt stworzenia strony? Już odpowiadamy.

Strona musi jakoś trafić do sieci

Generalnie wdrożenie strony www znajdujące się w ofercie przedstawianej klientowi różni agencję od freelancera. Ten drugi bowiem skupia się jedynie na kwestiach, które są widoczne dla zleceniodawcy, niekoniecznie martwiąc się tym, jak strona będzie się zachowywać w przyszłości. Dla agencji ma to natomiast kluczowe znaczenie, bo wpływa na jej wiarygodność.

Na podstawowym poziomie wdrożenie strony www polega na umieszczeniu jej na wybranym serwerze, dzięki czemu stanie się ona widoczna w sieci. Konieczne jest jej skonfigurowanie z serwerem oraz wybraną domeną. Instalujemy zatem wszystkie elementy strony, takie jak grafika, zdjęcia, teksty, pliki – wszystko to, co decyduje o wyglądzie i działaniu witryny. Na tym jednak cały proces się nie kończy. To w zasadzie dopiero początek.

Aby nie kupić kota w worku

Bezwzględnie konieczne jest przetestowanie działania strony, które w przypadku profesjonalnych agencji reklamowych może trwać nawet 2 tygodnie. W tym czasie najczęściej ujawniają się różne niedoróbki i problemy programistyczne, które wpływają na to, że witryna zachowuje się źle, nie jest czytelna lub brakuje jej funkcjonalności. To czas, aby nad tym popracować.

Wykonawca przede wszystkim musi zwrócić uwagę na bardzo ważne elementy: działanie wszystkich linków, poprawne wyświetlanie zdjęć, odwzorowanie projektu graficznego, a także poprawność i jakość umieszczonych na stronie tekstów (błędy ortograficzne, złe łamanie, nielogiczności).

Wisienka na torcie

Dopiero po zakończeniu testów i naniesieniu niezbędnych poprawek można taki produkt przedstawić klientowi i potwierdzić, że jest gotowy. Dla agencji interaktywnej ma to bardzo duże znaczenie, bo znika ryzyko, że zleceniodawca wychwyci jakieś błędy i nie będzie z usługi zadowolony. W równym stopniu, jak płatność za pracę, liczy się przecież pozytywna opinia klienta, którą będzie mógł przekazać dalej.

Samo wdrożenie strony internetowej z reguły nie jest szczególnie skomplikowane, ale bez wątpienia bardzo czasochłonne, co wyjaśnia, skąd tak wysoki koszt tej usługi. Profesjonalny wykonawca oczywiście na każdym etapie dba o to, aby ewentualnych błędów było jak najmniej, bo chodzi przecież o dotrzymanie przedstawionego klientowi terminu. Wdrożenia i testowania strony nie można jednak absolutnie lekceważyć i traktować po macoszemu. Dużo trudniej bowiem koryguje się wszelkie błędy już w momencie, gdy strona normalnie funkcjonuje w sieci.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie