Analiza SWOT nazwy marki: na czym to polega?

Maciej Piwowski
07.04.2021

Słyszałeś kiedykolwiek o analizie SWOT? Jeśli tak, to najprawdopodobniej w kontekście oceny produktów oraz całościowej koncepcji biznesowej. Okazuje się jednak, że podobną analizę można przeprowadzić dla poszczególnych elementów składających się na markę przedsiębiorstwa, w tym dla jej nazwy. Z tego rozwiązania korzysta coraz więcej firm, które są świadome, jak ogromny wpływ na ich konkurencyjności i atrakcyjność w oczach klientów ma chwytliwa, dobrze dopasowana do charakteru brandu nazwa. Dowiedz się, czym dokładnie jest analiza SWOT nazwy marki i sprawdź, czy Ty także powinieneś skorzystać z tej usługi.

Analiza SWOT nazwy marki, czyli?

Analiza SWOT to nic innego, jak bardzo dokładne przyjrzenie się obecnej nazwie marki i skonfrontowanie jej z oczekiwaniami grupy docelowej, jak również wizerunkiem przedsiębiorstwa kreowanym przez właściciela. Taką analizę najczęściej przeprowadza doświadczony copywriter, który potrafi ocenić skuteczność nazwy pod kątem czysto biznesowym.

Zadaniem copywritera jest:

  • Przeprowadzenie analizy marketingowej – czyli sprawdzenie, czy dana nazwa jest atrakcyjna dla grupy docelowej i ma potencjał, aby budować wokół niej całą narrację marketingową marki;
     
  • Wskazanie słabych i mocny stron nazwy – w zależności od tego, których jest więcej, może zapaść decyzja o zmodyfikowaniu lub całkowitej zmianie nazwy marki;
     
  • Określenie rzeczywistego potencjału obecnej nazwy – czy nadal przystaje ona do oferty marki, jej filozofii oraz pozycji w branży;
     

Wyniki analizy są przekazywane klientowi w formie dokumentu, który jasno wskazuje, czy i jakie zmiany należy wprowadzić, aby dopasować nazwę do budowanego wizerunku marki. Może się oczywiście okazać, że obecna nazwa kompletnie nie pasuje do tego, co chce osiągnąć przedsiębiorca i trzeba będzie wymyślić nową, czym także może się zająć wynajęty copywriter.

To warto wiedzieć

Analizę SWOT można przeprowadzić także w odniesieniu do claimu marki czy używanych przez nią haseł reklamowych.

Korzyści z przeprowadzenia analizy SWOT nazwy marki

Najważniejszą korzyścią jest zyskanie bezcennej wiedzy. Jeśli analiza wykaże, że obecna nazwa bardziej szkodzi marce niż ją wspiera, to przestaniesz inwestować pieniądze w nieefektywne działania marketingowe. Będziesz mieć szansę naprawić błąd i zacząć budować wizerunek marki w oparciu o rzetelne informacje, zgodnie z prawidłowo obraną strategią.

Analizę SWOT nazwy marki najlepiej jest przeprowadzić jeszcze przed wprowadzeniem jej na rynek. Jeśli natomiast nie masz jeszcze żadnej nazwy, to nie trać czasu na jej samodzielne wymyślanie i zleć to profesjonalnemu copywriterowi.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.