Aukcja internetowa: skuteczne narzędzie sprzedaży, od którego nie należy się jednak uzależniać

Piotr Kowalczyk
17.09.2018

Sprzedajesz na aukcjach internetowych? Jeśli od dawna działasz w branży e-commerce, to jest to pytanie retoryczne. Mnóstwo dochodowych biznesów, które dziś zaliczamy do gigantów sprzedaży internetowej, zaczynało właśnie na takich serwisach. Wiesz co je łączy? Konsekwentnie dążyły do wyjścia z ofertą poza portale aukcyjne typu Allegro czy Ebay. Jeśli poważnie myślisz o rozwoju, Ty także musisz obrać taką strategię. Aukcja internetowa jest skutecznym narzędziem sprzedaży, jednak docelowo to zdecydowanie za mało.

Czyją markę budujesz?

Współpraca z Allegro czy innym serwisem aukcyjnym teoretycznie odpowiada idei win-win, czyli „każdy wygrywa”. Teoretycznie, bo w praktyce znacznie większe korzyści odnosi gigant rynku e-zakupów. To dzięki drobnym sprzedawcom Allegro zbudowało swoją markę, która dziś należy do najcenniejszych w naszym kraju.

Sprawa jest prosta. Klient dokonujący zakupu na aukcji nie utożsamia tego aktu z marką sprzedawcy. „Gdzie kupiłeś ten telewizor? Na Allegro” – tak to wygląda w zdecydowanej większości przypadków. Dlatego sprzedawcy, którym zależy na rozwoju biznesu, konsekwentnie opracowują plan wyjścia z Allegro (lub innego dużego serwisu aukcyjnego) i budowania własnej, rozpoznawalnej marki.

Świetnym przykładem może być tutaj sklep internetowy X-Kom.pl. Ta marka przez lata sprzedawała elektronikę na Allegro, a dziś ma sieć sklepów stacjonarnych i cieszy się powszechną rozpoznawalnością. To strategia, którą warto skopiować.

Miej plan awaryjny, bo nie Ty rządzisz w tym układzie

Przedsiębiorca opierający swój model sprzedaży na wystawianiu aukcji, musi się pogodzić z tym, że nie jest partnerem dla właściciela serwisu. De facto jest jego klientem, dlatego ma bardzo ograniczone pole manewru w momencie, gdy serwis aukcyjny zmienia reguły gry. Podwyższanie prowizji, nowe zasady wyróżniania ogłoszeń, modyfikacje w programach polecanych sprzedawców – to rzeczywistość, która nie tworzy komfortowych warunków do prowadzenia biznesu.

Nie ma zatem możliwości, aby sprzedawca obecny wyłącznie na Allegro, mógł zbudować firmę o dużym zasięgu, która w każdej chwili będzie w stanie rzucić wyzwanie konkurencji na wolnym rynku e-commerce. Nawet jeśli dopiero startujesz z wystawianiem aukcji, od początku miej plan na to, jak się uniezależnić od giganta.

Co możesz (i powinieneś zrobić)?

Absolutnie najważniejsze jest konsekwentne budowanie marki. Rozpoznawalność na Allegro to nie tylko szansa na zwiększenie sprzedaży, ale także jedyna droga do wyjścia z portalu i rozwijania biznesu na własnych warunkach. Wciąż mnóstwo aukcji jest anonimowych. Po zapoznaniu się z ich treścią nie wiadomo, kim właściwie jest sprzedawca. Nie idź w tym  kierunku.

Od razu zainwestuj w podstawowe elementy identyfikacji marki, jak logo, nazwa, atrakcyjny szablon sprzedaży. Nie bagatelizuj znaczenia opisu aukcji – tekst musi mieć wybitne walory sprzedażowe, dlatego warto tutaj skorzystać z pomocy profesjonalnego copywritera.

Gdy już uda Ci się osiągnąć rozpoznawalność na Allegro czy innym portalu, będziesz mógł przełożyć to na globalny rynek e-commerce i uruchomić własny kanał sprzedaży. Nie będziesz zaczynać od zera, co jest ogromnym ułatwieniem.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.