Komentarz Grzegorza Wiśniewskiego, CEO Soluma Group.
Tak, jak można było się spodziewać, polski rząd nie pozwolił sobie na dalsze trzymanie gospodarki w stanie zamrożenia. Po prostu nas na to nie stać, a skutki ekonomiczne dalszego lockdownu byłyby opłakane i niemożliwe do naprawienia przez wiele lat. Czyli się odmrażamy, a w wielu branżach już całkowicie odmroziliśmy. Dla niektórych firm powrót do względnie normalnej rzeczywistości może być jednak bardzo trudny, bo przecież przez ostatnie miesiące cięły budżety marketingowe i to odbiło się na ich widoczności w sieci. Co zatem trzeba zrobić w pierwszej kolejności, aby ponownie przyciągnąć do siebie klientów i zacząć odrabiać straty z przytupem? Przygotowałem kilka propozycji.
W tym trudnym dla biznesu okresie nie mamy niestety czasu na długofalowe kampanie marketingowe. Twoja firma musi się odbudować, czyli potrzebuje klientów tu i teraz – najlepiej w dużej liczbie. Dlatego sugeruję, aby w pierwszej kolejności sięgnąć po takie narzędzia, które natychmiast poprawią widoczność marki w Google.
Oczywiście nie możesz też całkowicie zrezygnować z kampanii, które przynoszą efekty w dłuższym okresie – jak content marketing czy SEO. Obecnie jest jednak dobry czas, aby nieco większą część budżetu przerzucić na działania akcyjne.
Jeśli masz firmową wizytówkę w Google, to jak najszybciej przejrzyj jej zawartość i zaktualizuj wszystkie dane oraz szczegóły oferty. Pamiętaj, że coraz więcej konsumentów podejmuje decyzję o wyborze konkretnej firmy wyłącznie na podstawie wizytówki, nawet bez przechodzenia na stronę www. Dlatego bardzo ważne jest, aby wizytówka była atrakcyjna pod względem wizualnym i treściowym, ale także aktualna.
Rada
Koniecznie dodaj w wizytówce informację, że po pandemii Twoja firma działa już normalnie. Rozważ też wydłużenie godzin otwarcia lub ich zmianę, aby lepiej dopasować się do nowej rzeczywistości.
Firmowe social media są świetnym miejscem do tego, aby szybko i skutecznie poinformować klientów o wznowieniu działalności. W komunikatach podkreślaj, jak bardzo stęskniłeś się za klientami, zapowiedz też, że masz dla nich jakieś atrakcyjne niespodzianki czy specjalne rabaty. Jeśli przyjmujesz klientów w firmie (np. prowadzisz salon fryzjerski), to koniecznie w postach nawiązuj do wysokiego poziomu bezpieczeństwa, dbania o higienę i komfort.
Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że pandemia mocno zrewidowała Twoje plany i zmusiła Cię do wprowadzenia zmian w ofercie czy zespole. Być może firma zmieniła siedzibę. Dlatego poza aktualizacją wizytówki w Google nie zapomnij o tym, aby wprowadzić zmiany w informacjach podawanych na firmowej stronie internetowej. Bardzo dobrym pomysłem będzie też opublikowanie kilku artykułów na firmowym blogu, które poruszają tematy szczególnie interesujące teraz Twoich klientów.
Przykładowo: jeśli masz salon kosmetyczny, to napisz (lub zleć to) obszerny artykuł na temat zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania zabiegów beauty. Twoi klienci szukają takich treści i to może przyciągnąć na stronę salonu bardzo duży ruch.
Jak wspomniałem, obecnie należy sięgać po taką reklamę, którą można uruchomić od ręki i zauważyć jej efekty właściwie z dnia na dzień. Tutaj polecam przede wszystkim:
I na koniec ważna sugestia: jeśli dotychczas przeznaczałeś na marketing budżet, który nie ma wielkiego wpływu na stabilność Twojej firmy, to nie ograniczaj go po odmrożeniu. Nadal inwestuj w działania wizerunkowe z myślą o długofalowych efektach, a na tym etapie dodatkowo postaw na reklamę, która ułatwi Ci szybki rozruch po pandemii.