Narzędzia AI w projektowaniu tanich stron internetowych. Wady, z których warto zdawać sobie sprawę

Andrzej Winnicki
17.01.2024

Sztuczna inteligencja szturmem wkracza do kolejnych dziedzin naszego życia, w tym oczywiście do biznesu. Pojawia się coraz więcej głosów, że AI wkrótce całkowicie zastąpi m.in. programistów, grafików komputerowych czy twórców treści, wykonując ich zadania szybciej, wcale nie gorzej, a przy tym za darmo. I choć rzeczywiście narzędzia AI mogą być pomocne w projektowaniu tanich stron internetowych, to jednak całkowite zdanie się na tę technologię jest bardzo ryzykowne, o czym przekonujemy w naszym artykule.

Wtórność projektu

Obecnie bez trudu można odróżnić projekty przygotowane np. przez zawodowych grafików od tych, jakie stworzyła sztuczna inteligencja. Ta druga działa w sposób szablonowy, sięgając po proste schematy, przez co projekty są wtórne stylistycznie. Jeśli zależy Ci na tym, aby strona wyróżniała się na tle witryn konkurencji, to zdanie się w pełni na AI jest złym pomysłem.

Kompromitujące błędy

Narzędzia sztucznej inteligencji są wciąż na bardzo wczesnym etapie rozwoju, dlatego zdarzają się im błędy. Pytanie brzmi zatem: czy na pewno chcesz ryzykować, że akurat Twoja strona firmowa będzie siedliskiem różnego rodzaju pomyłek, w tym w projektach graficznych czy kodzie. Takie błędy nie tylko szkodzą wizerunkowi przedsiębiorstwa, ale też mogą bardzo utrudniać pozycjonowanie strony w wyszukiwarce, a tym samym pozyskiwanie ruchu potencjalnych klientów.

Ktoś i tak musi wdrożyć stronę

Nie jest tak, że AI zrobi za nas wszystko. Owszem, poszczególne narzędzia sztucznej inteligencji mogą zaprojektować kolejne elementy witryny, natomiast ostateczne wdrożenie projektu leży już w gestii człowieka.

Nie zapominajmy również o szeregu czynności wymaganych do tego, aby strona była widoczna w sieci – chodzi m.in. o umieszczenie jej na serwerze czy wykupienie domeny, a także, co w dzisiejszych czasach jest wręcz obligatoryjne, wdrożenie certyfikatu bezpieczeństwa SSL. Tego nie zrobi za nas AI.

Wysokie ryzyko plagiatu

AI nie myśli samodzielnie, ale korzysta z gotowych wzorców znalezionych w Internecie. Sztuczna inteligencja nie tyle inspiruje się czyjąś twórczością, co momentami wręcz perfidnie ją kopiuje. To z kolei rodzi bardzo poważne ryzyko, że gotowa strona internetowa będzie w dużej mierze lub w całości plagiatem.

Tutaj w grę wchodzi szereg negatywnych konsekwencji, od problemów wizerunkowych (niskie zaufanie do marki przedsiębiorstwa), aż po problemy natury prawnej (plagiatowanie czyichś projektów i wykorzystywanie ich do celów biznesowych to czyn nieuczciwej konkurencji).

Podsumowanie

Nie ma wątpliwości, że narzędzia sztucznej inteligencji będą coraz częściej wykorzystywane do projektowania stron internetowych, nie tylko tych bardzo tanich. Jednak na tym etapie rozwoju AI radzimy sięgać po sprawdzone, wcale nie droższe rozwiązania, jak chociażby gotowe szablony graficzne, które są dopasowywane do indywidualnych cech danej marki.

Strona internetowa to podstawa obecności marki w sieci, dlatego trzeba mieć umiar w szukaniu oszczędności na tym kluczowym elemencie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie