Jak wymyślić nazwę dla domeny? 5 porad dla zaczynających swój biznes w sieci

Krzysztof Jagielski
16.11.2015

Są takie elementy prowadzenia biznesu, które mają bezpośredni wpływ na jego wizerunek. Są to: logo, strona www, wizytówki, papeteria. Zanim jednak powstanie strona, należy wykupić konkretną domenę. Dla początkującego przedsiębiorcy jest to bardzo ekscytujący moment, bo nazwa owej domeny będzie w praktyce wirtualnym adresem firmy. Nie może być tu żadnej pomyłki, skutki są najczęściej opłakane. Jak wymyślić nazwę dla domeny? Poznajcie 5 najważniejszych zasad.

1. Domena generyczna czy autorska?

Domeny generyczne cieszą się ogromną popularnością, ponieważ najlepiej zapadają w pamięć i zwykle przyciągają największy ruch z wyszukiwarki. Czym one właściwie są? To nazwy, w których pojawia się oczywiste dla danej branży słowo. Przykład? Chociażby kwiaciarnia.pl czy rowery.com. Takie domeny mają jednak wspólną wadę – są bardzo drogie, bo ich dostępność na wolnym rynku jest żadna. Mamy 99% szans, że ktoś już taką domenę wykupił i teraz trzeba mu będzie za nią zapłacić. Ile? Najpopularniejsze adresy potrafią kosztować… setki tysięcy złotych.

Dlatego początkujący przedsiębiorca będzie raczej szukał możliwości wymyślenia własnej, autorskiej nazwy domeny. Tu pojawia się jednak problem, bo zakres dostępnych opcji z kluczowym dla branży słowem jest mocno ograniczony. Należy jak ognia unikać różnych potworków w stylu: rowery.warszawa.firma.net., bo taki adres nie budzi zaufania, w dodatku jest bardzo trudny do zapamiętania.

2. Nazwa branży czy budowanie marki?

Z punktu widzenia inwestycji w rozpoznawalność firmy zdecydowanie lepszym pomysłem jest zatem wykupienie domeny, którą tworzyć będzie nazwa firmy. Po pierwsze: jest mało prawdopodobne, że ktoś już ją wykupił. Po drugie: od początku budujemy markę. Domena złożona z nazwy firmy budzi zaufanie, jest także świetnym narzędziem marketingowym, bo staje się elementem spójnej identyfikacji przedsiębiorstwa.

3. Ważna jest końcówka

Zdecydowanie najpopularniejsze w polskim Internecie są domeny z rozszerzeniem .pl. Oczywiście dostępność tych adresów jest już mocno ograniczona, dlatego warto ewentualnie rozważyć opcję .com.pl lub .eu. Lepiej nie kombinować z dziwnymi końcówkami chyba, że fonetycznie pasują one do nazwy firmy lub branży, którą reprezentujemy. Dobrym przykładem jest tu chociażby końcówka .me – fajnie współgra ona z np. słowem „open” w przypadku producenta opakowań prezentowych.

4. Nie przesadzaj z oryginalnością

Kreatywność jest dobra, ale skuteczność jeszcze lepsza. Dlatego czasami warto powstrzymać się przed wymyślaniem zawiłych nazw, szczególnie w sytuacji, gdy mamy do czynienia z klasyczną branżą. Łacinę znają nieliczni, grekę być może pojedyncze osoby, dlatego jeśli szukasz odpowiednika dla nazwy w obcym języku, obracaj się w słownictwie angielskim. Pamiętaj również, że adres www powinien być możliwie jak najkrótszy – na co dzień musimy zapamiętać zbyt wiele numerków, aby jeszcze zaprzątać sobie głowę dziwnymi tasiemcami.

Zbyt zawiła lub kompletnie niezrozumiała nazwa szkodzi marce i zaniża skuteczność strony www, bo w dobie wszechobecnej cyberprzestępczości ludzie nie chcą wchodzić pod podejrzanie brzmiące adresy.

5. Myśl o prestiżu

Rynek domen internetowych jest bardzo bogaty i bez trudu znajdziemy adresy kosztujące dosłownie kilka złotych, jak i takie za grube tysiące. W tym momencie warto zdać sobie sprawę, że kupno domeny jest inwestycją w wizerunek firmy. Dotyczy to dosłownie każdego typu działania w sieci, choćby bloga. Jeśli zakładamy blog mający generować ruch i tworzyć zaplecze dla marki, od razu wykupmy własną domenę, nie bawiąc się w darmowe platformy zmuszające do korzystania z rozszerzeń w stylu .blogspot.

Koszt utrzymania domeny jest zwykle zupełnie pomijalny w skali wydatków, jakie trzeba ponosić w związku z prowadzeniem biznesu, dlatego tu absolutnie nie szukamy oszczędności.

Jeśli brakuje Ci weny i masz wrażenie, że w każdej konfiguracji nazwa Twojej firmy nie pasuje do adresu www, pomyśl o zatrudnieniu copywritera. Możesz się zdziwić, jak znakomita domena jeszcze na Ciebie czeka.  

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie