Jak już wiesz Google bierze pod uwagę około 500 czynników rankingowych, które mają wpływ na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Jednym z tych czynników jest tzw. współczynnik odrzuceń. Jeśli widzisz, że Twoja strona www ma bardzo wysoki parametr (80-90%), to oznacza, że większość wchodzących na nią osób ucieka w ciągu kilku czy kilkunastu sekund. To zły znak i jeden z powodów, dla których witryna nie może osiągnąć wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Jak to zmienić? Co naprawić? Podpowiadamy 5 najlepszych sposobów.
- Popracuj nad treścią – większość internautów szybko opuszcza stronę internetową, bo nie znajduje na niej nic wartościowego czy ciekawego. Warto więc sprawdzić, co właściwie publikujesz w obrębie witryny. Czy strona główna serwisu od razu zdradza, czym się zajmujesz i co możesz zaoferować? Postaraj się rozbudować treść na www, aby nie były to tylko puste hasła i korporacyjne frazesy. Uruchom też blog – znakomity magnes na czytelników szukających porad z Twojej branży. Przeczytanie wpisu na blogu zajmuje 2-3 minuty, a to wystarczy, aby obniżyć współczynnik odrzuceń.
- Popraw nawigację – wyobraź sobie, że wchodzisz do sklepu, w którym produkty zamiast stać na oznakowanych półkach, po prostu leżą na jednej hałdzie. Co zrobisz? Oczywiście błyskawicznie uciekniesz do konkurencji. Tak samo czuje się użytkownik strony, który nie może się na niej odnaleźć. Zła nawigacja na www jest jednym z kluczowych powodów wzrostu współczynnika odrzuceń. Zadbaj o czytelne menu, usuń wszelkie elementy przeszkadzające w odbiorze treści.
- Sprawdź czas ładowania strony – jeśli widzisz, że setki osób przechodzących na Twoją stronę zamyka ją w ciągu 1 sekundy, to nie jest to wina treści – w końcu nikt w takim czasie jej nie przeanalizuje. Jest to najczęściej spowodowane wolnym ładowaniem strony. Internauci nie chcą czekać, dlatego jeśli strona nie załaduje się w ciągu 1-2 sekund, po prostu ją zamkną, tym samym zwiększając współczynnik odrzuceń. Koniecznie zadbaj o szybkie działanie witryny – może konieczne będzie przeniesienie jej na lepszy serwer.
- Popraw estetykę strony – wróć do przykładu ze sklepem i produktami rozrzuconymi na jednej hałdzie. Teraz wyobraź sobie, że ten sam sklep ma powybijane szyby, wściekle różową elewację i brodatą ekspedientkę. Na pewno nie chciałbyś być jego klientem. Jeśli więc Twoja strona internetowa jest po prostu brzydka, archaiczna, ma źle dobrane kolory, nieczytelną czcionkę, to nie dziw się, że ludzie z niej uciekają.
- Usuń bezsensowne linki – załóżmy, że Twoja firma naprawia pralki, tymczasem do witryny firmowej prowadzą linki z forum ogrodniczego. Efekt jest łatwy do przewidzenia. Ktoś, kto szuka porad na temat walki z chwastami, nie będzie przecież zainteresowany budową grzałki. Dlatego zakończ współpracę z firmą, która umieszcza linki do Twojej strony gdzie popadnie. To nie działa. Linki muszą pochodzić z serwisów tematycznie związanych z Twoją branżą – wówczas są nie tylko wartościowe, ale też zwiększają szansę, że osoba przechodząca na stronę z takiego linku, nie ucieknie z niej po kilku sekundach.
Współczynnik odrzuceń jest niezwykle ważnym parametrem i czynnikiem rankingowym. Na jego podstawie roboty oceniają, czy strona cieszy się zaufaniem użytkowników i czy jest dla nich w jakiś sposób atrakcyjna. Google dąży bowiem do tego, aby polecać internautom tylko wartościowe witryny.