Podcast, jako element uzupełniający kampanię content marketingową

Marek Szydełko
27.05.2024

W 2023 roku podcastów (przynajmniej raz w miesiącu) słuchało blisko 10 milionów Polaków – tak wynika z badania „Słuchacz podcastów w Polsce” opracowanego przez Grupę Eurozet. Podcasty stały się społecznym i internetowym fenomenem, stanowiąc interesującą alternatywę dla treści pisanych, a nawet wideo. Nietrudno się zatem domyśleć, że ta forma komunikacji znalazła się w orbicie zainteresowań marek, które wykorzystują ją w ramach uzupełnienia swoich kampanii content marketingowych. Dlaczego warto?

Budowanie autorytetu marki

Podcasty pozwalają na zaprezentowanie marki od eksperckiej strony oraz wypromowanie osób, które stoją za danym biznesem. To świetny sposób na dzielenie się wiedzą, praktycznymi wskazówkami i tym samym stopniowe zyskiwanie zaufania odbiorców. Takie same korzyści przynosi blog, przy czym podcast z uwagi na formę mówioną jest bardziej przystępny i łatwiejszy w odbiorze.

Zaangażowanie grupy docelowej marki

Podcast to świetny sposób na interakcję z odbiorcami i tym samym zaangażowanie ich w sprawy marki. Słuchacze zainteresowani tematem odcinka są bardziej skłonni do zapoznania się ze szczegółami oferty marki, chcą dowiedzieć się o niej więcej, chętniej zaglądają na jej pozostałe kanały komunikacji, co pozwala zbudować z nimi trwałą relację.

Zwiększenie zasięgu

Podcast pozwala dotrzeć do odbiorców, którzy nie korzystają z innych kanałów komunikacji z markami, na przykład nie czytają blogów, nie zaglądają na portale internetowe czy nie korzystają z mediów społecznościowych. Poza tym podcast pozwala marce towarzyszyć słuchaczom w codziennych czynnościach, jak jazda samochodem czy sprzątanie. Bliższe przedstawienie specyfiki branży, produktów czy usług.

Podcasty są doskonałym sposobem na zrozumiałe dla odbiorców omówienie szczegółów tego, czym marka się zajmuje i co ma do zaoferowania. Taka forma komunikacji sprzyja dokładnemu zaprezentowaniu np. problemów społecznych czy prywatnych, w których rozwiązaniu pomagają produkty marki.

Wskazówki na dobry początek

Oczywiście nie jest tak, że każdy podcast osiąga sukces, jakkolwiek byśmy go nie mierzyli. Jeśli chcesz zainwestować w tworzenie podcastów z myślą o uzupełnieniu strategii marketingowej, unikając sytuacji, w której treści trafiają w próżnię i nikt ich nie słucha, to wykorzystaj te wskazówki:

  • Określ swoją niszę i grupę docelową podcastu;
  • Opracuj listę tematów;
  • Pomyśl nad zaproszeniem gości, którzy mogą przyciągnąć słuchaczy;
  • Zainwestuj w dobrej jakości sprzęt nagraniowy, który zapewni porządną jakość dźwięku;
  • Wybierz miejsce dystrybucji podcastów (na początek mogą to być social media marki, strona internetowa firmy, docelowo natomiast platformy streamingowe, jeśli podcast będzie się cieszyć zainteresowaniem).

Podcast warto również promować we wszystkich pozostałych kanałach komunikacji marki, na przykład na blogu. Świetnym pomysłem może być rozwijanie tematów podjętych w już opublikowanych artykułach właśnie w formie kolejnych odcinków podcastów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie