Gadżety reklamowe w założeniu mają wspierać kampanię wizerunkową marki, a nawet być jej kluczowym elementem. Celem może być tutaj zarówno pozyskanie nowych klientów, jak i wzmocnienie relacji z tymi obecnymi. Nie zawsze jednak wręczane gadżety pozwolą osiągnąć pożądany efekt. W naszym poradniku wymieniamy przykłady kłopotliwych gadżetów reklamowych.
Alkohol wciąż jest zaliczany do kategorii najpopularniejszych gadżetów reklamowych. Mamy tutaj na myśli przede wszystkim wino, pitny miód, czasami markową whisky. I o ile taki upominek może się bardzo spodobać klientowi, z którym firma utrzymuje bliskie relacje, o tyle odradzamy jego zakup z myślą o pozyskaniu nowego klienta. Nie wszyscy akceptują alkohol, nie brakuje jego zdecydowanych przeciwników i jeśli trafimy na taką osobę, to podarunek zadziała na niekorzyść przedsiębiorstwa.
Co może być złego w wiecznym piórze? Przecież to bardzo elegancki i wartościowy gadżet reklamowy, który powinien zrobić na obdarowanej osobie znakomite wrażenie. Może i tak, ale czy ten efekt utrzyma się przez dłuższy czas? Trudno jest to ocenić. Prawdopodobne jest, że obdarowany klient schowa wieczne pióro na dno szuflady i nigdy z niego nie skorzysta, przez co momentalnie utraci kontakt z promowaną marką. Efekt promocyjny będzie więc bardzo ograniczony.
Z długopisami reklamowymi zawsze jest ten problem, że one już nam po prostu spowszedniały. Nadal warto je rozdawać klientom, ale niekoniecznie tym, na których pozyskaniu najbardziej nam zależy. Długopisy przede wszystkim nie są odbierane, jako coś wartościowego, dlatego mogą stanowić pewien problem wizerunkowy dla marki pozycjonującej się na półce premium. Poza tym większość długopisów rozdawanych przez firmy wygląda dokładnie tak samo, co utrudnia lub wręcz uniemożliwia wyróżnienie się na tle konkurencji.
Tutaj chodzi głównie o to, że bardzo trudno jest trafić w gust klienta, a tym bardziej prawidłowo odgadnąć jego rozmiar. Często jest niestety tak, że firma inwestuje sporo pieniędzy w odzież reklamową, po czym nie przekłada się to na efekt promocyjny i sprzedażowy. Klient szybko rzuca odzież w kąt czy nawet przekazuje ją organizacji charytatywnej.