Popularne hasło głosi, że reklama jest dźwignią handlu. Choć od jego wymyślenia minęło już co najmniej kilkadziesiąt lat, to nic się nie zmieniło. Z tą różnicą, że obecnie przedsiębiorcy mają do wyboru mnóstwo różnych narzędzi reklamy. Aby skutecznie promować się w lokalnym środowisku, np. w Krakowie, Gdańsku czy Katowicach, trzeba obrać dobrą strategię i znaleźć dla siebie najlepsze formy promocji. Reklama lokalna daje spore pole do popisu. Na co warto się zdecydować?
Mimo ogólnej słabej kondycji mediów, lokalne rozgłośnie radiowe, telewizje i gazety wciąż są atrakcyjnym miejscem dla reklamodawców. Ich największą siłą jest to, że trafiają do konkretnej grupy odbiorców, mieszkańców danego regionu, a właśnie na tym najbardziej zależy firmom reklamującym się lokalnie.
W dodatku media lokalne mają znacznie atrakcyjniejsze cenniki niż ogólnopolskie. Kampania reklamowa w małej rozgłośni radiowej czy w telewizji kablowej nie nadszarpnie budżetem przedsiębiorcy, dając przy tym sporą szansę na uzyskanie wymiernych korzyści promocyjnych.
Jest mnóstwo sposobów na to, aby reklamować się w przestrzeni miasta. Od klasycznych billboardów, przez plakaty, bannery, citylighty, aż na koncepcyjnych formach przestrzennych skończywszy. Reklama zewnętrzna nadal jest bardzo popularna, o czym świadczą świetne wyniki sprzedaży powierzchni reklamowych.
Największym atutem outdooru jest jego zasięg. Efektowna reklama umieszczona na billboardzie w dobrym punkcie z pewnością zostanie zauważona, a to oznacza dla firmy konkretne zyski wizerunkowe. Problem stanowi jednak wyróżnienie swojej oferty na tle setek czy tysięcy innych. To już jednak zadanie dla agencji reklamowej, która będzie odpowiadać za przygotowanie nośników.
Wielu przedsiębiorców celujących w lokalny rynek popełnia klasyczny błąd i bagatelizuje znaczenie reklamy internetowej. Tymczasem nawet mała firma, której zależy na pozyskaniu wyłącznie miejscowych klientów, powinna inwestować w swoją obecność w Internecie. Dlaczego? Ponieważ klienci szukają produktów i usług właśnie w sieci – to zjawisko będzie przybierać na sile. Nikt przecież nie zna wszystkich firm działających w swoim mieście. Nie musi, bo może je znaleźć w Internecie.
Dlatego firma podejmująca działania reklamowe na lokalną skalę i tak powinna zainwestować w profesjonalną stronę internetową oraz choćby podstawowe działania e-marketingowe, jak reklama w wyszukiwarce (AdWords) czy content marketing (blogowanie, artykuły sponsorowane etc.).
Wspomnieliśmy już o outdoorze, ale w celach reklamowych można wykorzystać znacznie więcej elementów przestrzeni miejskiej. Wystarczy wspomnieć o środkach komunikacji. Reklama na autobusach i tramwajach jest jedną z najskuteczniejszych form promocji lokalnej. Idąc o krok dalej można pomyśleć o sponsoringu, czyli pomocy finansowej dla lokalnego klubu sportowego czy stowarzyszenia. Takie działania są bardzo docenianie przez mieszkańców i wpływają na znaczne poprawienie rozpoznawalności marki sponsora.
Wszelkie imprezy dla mieszkańców są znakomitą okazją do promowania firmy. Może to być koncert, festyn rodzinny, impreza walentynkowa, Dzień Dziecka – pomysłów jest mnóstwo. Eventy mają tę przewagę nad innymi formami promocji, że od razu stawiają markę w bardzo pozytywnym świetle, a ponadto są nagłaśniane przez media, co stanowi dodatkowy atut reklamowy.
Reklama lokalna może mieć wiele twarzy i wcale nie trzeba poprzestawać na ulotkach, ładnym szyldzie i kilku ogłoszeniach w miejscowej gazecie. Oczywiście, wiele zależy od pieniędzy, jednak nawet ograniczony budżet nie jest przeszkodą, aby stworzyć fajną kampanię i czerpać z niej solidne zyski.