Co powinna zawierać umowa z copywriterem?

Piotr Kowalczyk
09.10.2020

Naprawdę trudno byłoby sobie wyobrazić jakiekolwiek działania marketingowe, zwłaszcza online, bez korzystania z copywritingu. Firmy potrzebują takich usług, by np. pozyskiwać wartościowe treści na swoje strony internetowe, blogi, by móc publikować artykuły sponsorowane czy zamieszczać ciekawe wpisy w swoich social mediach. Duży popyt w naturalny sposób wygenerował ogromną podaż copywritingu – nie zawsze oczywiście świadczonego w sposób profesjonalny. Na rynku dosłownie roi się od twórców treści, którzy zajęli się tym na fali rosnącej popularności copywritingu, choć nie mają ani przygotowania warsztatowego, ani niezbędnego doświadczenia. Trudno się zatem dziwić firmom, że przed zleceniem jakiejś pracy copywriterowi żądają zawarcia umowy. To dobry pomysł, ale co właściwie powinna zawierać taka umowa? Niezbędne zapisy wymieniamy w naszym poradniku.

Przedmiot zlecenia

W umowie należy bardzo precyzyjnie określić, co właściwie zlecamy copywriterowi. Jeśli są to na przykład opisy produktów do sklepu internetowego, to należy podać ich liczbę, oczekiwaną długość oraz strukturę – na przykład zaznaczyć, że copywriter ma umieścić w nich nagłówki H1, H2, H3 etc. oraz zawrzeć słowa kluczowe dostarczone przez klienta.

Załącznikiem do umowy z copywriterem powinien być także brief, czyli kwestionariusz wypełniony przez zleceniodawcę. Określa się w nim swoje oczekiwania odnośnie do tekstów. To brief jest punktem odniesienia przy ocenianiu, czy copywriter wykonał swoją pracę należycie.

Termin wykonania

Niby oczywistość, ale widywaliśmy już umowy, w których nie określono dokładnie terminu wykonania usługi. Tymczasem zbyt wielu copywriterów ma tendencję do tego, aby kazać klientom na siebie czekać. Dlatego nigdy nie polegajmy na ustaleniach ustnych.

Forma rozliczenia

Umowa powinna określać, w jaki sposób obie strony rozliczą się z wzajemnych świadczeń. Jeśli copywriter oczekuje zaliczki, a klient się na to zgadza, to w umowie wpisujemy termin jej przekazania oraz kwotę. Należy także wyraźnie zaznaczyć, na jakiej podstawie praca zostanie rozliczona – czy copywriter wystawi fakturę VAT, czy może rachunek do umowy o dzieło.

Zapis chroniący przed plagiatem

Copywriter musi się zobowiązać w umowie do tego, że dostarczone klientowi treści będą przedmiotem jego wyłącznej twórczości. Chodzi oczywiście o to, aby zminimalizować ryzyko otrzymania splagiatowanych tekstów, na przykład ukradzionych z innej strony. To byłby ogromny problem dla klienta copywritera, mogący skończyć się nie tylko pozwem o naruszenie praw autorskich, ale także karą od Google – włącznie z usunięciem strony internetowej z indeksu.

Przekazanie majątkowych praw autorskich do tekstów

W umowie z copywriterem bezwzględnie musi się znaleźć zapis informujący o tym, w jaki sposób zostaną przekazane majątkowe prawa autorskie do tekstów. Najczęściej następuje to po rozliczeniu się z twórcą, który po otrzymaniu zapłaty wysyła klientowi osobną umowę – na jej podstawie można już legalnie wykorzystywać kupione teksty.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.