Social selling nie jest żadną marketingową nowością. Jeśli Twoja marka jest obecna w mediach społecznościowych, to już zrobiłeś pierwszy krok w kierunku wykorzystania tej strategii w swoich działaniach promocyjnych. Trzeba to tylko uporządkować, z czym większość przedsiębiorców ma poważny problem.
Czym dokładnie jest social selling? Dlaczego warto korzystać z tej strategii i jak to właściwie zrobić? Wszystkiego dowiesz się z naszego poradnika.
…marketing oparty na relacjach. Choć dla twardego biznesu może to brzmieć komicznie, to w rzeczywistości każda firma chcąca zaistnieć w Internecie powinna wdrożyć choćby podstawy social sellingu do swojej strategii marketingowej. Od razu wyjaśnijmy też, że tego określenia nie powinno się tłumaczyć dosłownie. Nie chodzi tutaj o sprzedawanie produktów i usług w mediach społecznościowych, ale DZIĘKI mediom społecznościowym.
Social media są świetnym narzędziem do budowania relacji z potencjalnymi klientami. Wykorzystuje się do tego wszelkie portale, na których jest obecna dana marka: od Facebooka, przez Twitter, aż po Instagram czy nawet LinkedIN.
Zapamiętaj
Social selling odwołuje się do badań, które pokazują, że młode pokolenie konsumentów o wiele chętniej komunikuje się z markami za pośrednictwem mediów społecznościowych, np. jest bardziej zainteresowane tweetami niż mailami, a z promocją częściej zapozna się we wpisie na Facebooku niż na banerze reklamowym.
Social selling nie jest propozycją dla firm, które chcą w ciągu kilku dni zwiększyć sprzedaż np. w sklepie internetowym o 200 procent. To po prostu tak nie działa. Jeszcze raz podkreślmy, że w social sellingu nie chodzi o uruchomienie kampanii reklamowej np. na Facebooku, ale o pozyskiwanie ruchu organicznego i budowanie silnych, pozytywnych relacji z „fanami” marki, którzy docelowo staną się jej klientami.
Decydując się na social selling musisz mieć świadomość, że ta strategia wymaga czasu – nawet kilku lat konsekwentnego budowania wizerunku marki w mediach społecznościowych. Chodzenie na skróty często kończy się wizerunkowymi dramatami, jak miało to miejsce chociażby w przypadku marki napoju energetycznego Tiger (afera z wyśmiewaniem rocznicy Powstania Warszawskiego).
Wypracowanie atrakcyjnego, zaufanego wizerunku marki w mediach społecznościowych nie zadzieje się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Jest to długotrwały proces, który sprowadza się do 4 podstawowych etapów:
Social selling, choć fundamentalnie jest powiązany z mediami społecznościowymi, może i powinien być wykorzystywany także na innych polach komunikacji. Przede wszystkim mamy tutaj na myśli stronę internetową firmy, na której warto uruchomić blog ekspercki. Publikując artykuły poradnikowe nie tylko udowadniamy swoje kompetencje, ale również komunikujemy się z potencjalnymi klientami, m.in. odpowiadając na ich pytania w komentarzach czy zachęcając ich do dyskusji.
Elementami strategii social selling mogą być również:
Widać zatem, że social selling nie istnieje bez content marketingu, obie strategie są ze sobą ściśle powiązane, a co najważniejsze – przynoszą długofalowe korzyści marce, która rzeczywiście chce zaistnieć w świadomości klientów i budować swój sukces biznesowy na rozpoznawalności oraz zaufaniu, a nie np. najniższych cenach.