Klient nasz pan – stare powiedzenie jest wciąż niezwykle aktualne, może nawet bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Na trudnym rynku, który nie bierze jeńców i premiuje tylko dobrze zaplanowane i odważne strategie biznesowe, nie wolno sobie pozwalać na robienie czegokolwiek, co może odstraszyć od nas klientów. Mają tak szeroki wybór, że z łatwością i bez żalu pożegnają naszą firmę na rzecz innej, która nie rzuca im kłód pod nogi. Warto o tym pamiętać także w odniesieniu do promowania się w Internecie, a może przede wszystkim tutaj. Mimo to wciąż wiele firm popełnia klasyczne błędy decydując się na tworzenie stron internetowych, które irytują klientów. Nie zawsze wynika to z oszczędności – często po prostu z niewiedzy, także po stronie wykonawcy strony. Przygotowaliśmy dla Was ranking 5 błędów, których koniecznie musicie unikać myśląc o tym, jak będzie wyglądać Wasza firmowa strona www.
- Reklamy – wyskakujące banery z treściami reklamowymi absolutnie nie powinny się pojawiać na stronie firmowej. Ich miejsce jest gdzie indziej. Choć wizja zdobycia środków na np. utrzymanie domeny jest kusząca, to naprawdę nie warto jej ulegać. Ważniejsze jest przecież to, aby firma była poważnie odbierana przez klientów. To tak, jakbyśmy firmową siedzibę okleili plakatami reklamującymi konkurencję – efekt byłby śmieszny, prawda?
- Technologia flash – odchodzi się od niej, a już na pewno na stronach firmowych, które mają przyciągać i gościć użytkowników, a nie ich irytować i odpychać. Owszem, filmiki i animacje są fajne, ale niepotrzebnie zwalniają działanie strony i zasłaniają to, co dla klienta jest najważniejsze, czyli treść.
- Ukryte przyciski – zmora wielu stron www, które zostały przygotowane z akcentem na efektowny, nowoczesny wygląd, a nie skuteczny przekaz. Wszystko, co najważniejsze, musi być dla użytkownika dobrze widoczne i łatwe do znalezienia. Planujemy więc czytelne menu, ewentualną stopkę, ale nie bawimy się w przyciski, które pojawiają się znikąd i właściwie nie wiadomo, po co tam właściwie są.
- Brak konkretów – to zarzut do treści umieszczanej na stronie. Większość osób trafiających na witryny firmowe szuka tam konkretnych informacji: cennika, kontaktu, zakresu oferty. Zbyt ogólnikowe teksty oparte na frazesach i nieśmiertelne hasła typu: „zadzwoń po szczegóły” ludzi irytują i każą im natychmiast użyć krzyżyka w prawym górnym rogu strony. Strona jest po to, aby każdy mógł na niej znaleźć informacje pomagające mu w podjęciu decyzji o tym, czy skontaktować się z firmą czy też nie. Teksty są oczywiście ważne, ale nie mogą same w sobie przypominać czystej reklamy i muszą być uzupełnione konkretnymi informacjami.
- Zły układ strony – o tym, czy użytkownik zostanie na stronie nieco dłużej, a także czy jego wizyta zakończy się nawiązaniem kontaktu, w dużej mierze decyduje profesjonalny, czytelny i przyjazny układ strony. Nie ma sensu kombinować i np. przenosić menu na dół witryny, skoro większość i tak szuka go na górze. Konieczne jest umieszczenie logo firmy w widocznym miejscu, najlepiej w lewym górnym rogu, bo wtedy użytkownik szybko zorientuje się, z kim ma do czynienia. Strona firmowa musi być maksymalnie przejrzysta. Zabawy grafiką i różnymi zabawnymi wtyczkami nie są tu naprawdę potrzebne. Nie oznacza to oczywiście, że ma być nudno. Nie może być jednak śmiesznie, bo to kłóci się z profesjonalizmem, na którym większości firm najbardziej zależy.
Jak uniknąć powielania tych błędów? Wystarczy zlecić stworzenie strony internetowej doświadczonej i profesjonalnej agencji reklamowej, która doskonale zna wszystkie te zasady, bierze odpowiedzialność za swój produkt i podpowie nam, z których rozwiązań naprawdę lepiej jest zrezygnować, aby nie irytować klientów i użytkowników strony.