Temat miesiąca. Jak pozyskiwać naturalne linki?

Mariusz Siwko
04.10.2021

Każdy właściciel strony www, a już szczególnie komercyjnej, powinien zapoznać się z pojęciem link buildingu. Kryje się pod nim strategia pozyskiwania linków prowadzących do konkretnej witryny, co robimy w ramach kampanii SEO. Obecnie większość firm skupia się na zdobywaniu płatnych odnośników, czy to poprzez dodawanie strony do katalogów, czy publikowanie artykułów sponsorowanych. Tymczasem prawdziwym „dopalaczem” dla witryny są naturalne linki. Jak pozyskiwać takie odnośniki? Dlaczego warto? Tego już dowiesz się z naszego artykułu.

Każdy link jest na wagę złota

Wypada zacząć od podkreślenia, jak wielką rolę w pozycjonowaniu marki w Internecie odgrywają linki. Celowo nie piszemy tutaj o „pozycjonowaniu strony”, ponieważ nie ona jest tutaj najważniejsza. Linki związane z marką biznesową nie muszą przecież prowadzić tylko do jej witryny wizerunkowej, ale też np. do sklepu internetowego oferującego jej produkty, do specjalistycznego portalu, na którym są publikowane artykuły eksperckie tworzone przez markę etc.

Link to nic innego, jak ślad obecności marki w sieci. Im więcej osób na niego natrafi i udostępni go dalej, tym większy zasięg osiągnie dany brand w Internecie. Celem nie powinno być więc tylko osiągnięcie jak najwyższej pozycji strony w wyszukiwarce Google na kluczowe frazy. O wiele ważniejsze jest to, aby osiągnąć efekt rozpoznawalności marki.

Przykładowo: strona internetowa Adidasa wcale nie musi wyświetlać się na pierwszej stronie Google na zapytanie „buty sportowe”. I tak każdy zna tę markę, a dla sporej grupy kupujących jej produkty stanowią priorytetowy wybór. Warto naśladować ten schemat w swojej kampanii SEO, podejmując takie działania, które wykraczają poza standardowe pozycjonowanie witryny – przede wszystkim content marketing.

Tworzenie tych treści zagwarantuje pozyskiwanie naturalnych linków

Przechodząc do rzeczy. Pozyskiwanie naturalnych linków w jakikolwiek sposób związanych z promowaną marką nie jest wcale takie trudne – choć obsługująca Cię agencja SEO pewnie twierdzi inaczej (w końcu z tego żyje). Wiele działań możesz podjąć na własną rękę lub niedużym kosztem powierzyć je np. agencji copywriterskiej.

Zdecydowanie najlepszymi narzędziami do pozyskiwania darmowych, naturalnych linków są:

  • Wartościowe artykuły na blogu marki – koniecznie o unikalnej treści, poradnikowe, niosące ze sobą konkretną wartość dla czytelnika.
  • Artykuły eksperckie na portalach zewnętrznych – nie muszą to być wcale artykuły sponsorowane!
  • Wywiady – znów nie chodzi tutaj o wywiady sponsorowane, ale przeprowadzone z Tobą czy Twoim pracownikiem z uwagi na wysokie kwalifikacje oraz ekspercką wiedzę. Propozycja udzielenia wywiadu zwykle jest konsekwencją wcześniejszych działań na polu content marketingu, w tym publikowania artykułów eksperckich.
  • Infografiki – to bardzo dobre źródło naturalnych linków z np. social mediów, gdzie elementy graficzne sprawdzają się znacznie lepiej niż pisane.
  • Wideo – znów można wykorzystać taki content w mediach społecznościowych czy po prostu na YouTube. Ciekawy, intrygujący, a może szokujący filmik z pewnością zwiększy rozpoznawalność marki, ponieważ użytkownicy będą go sobie masowo udostępniać.
  • Wpisy na obcych blogach – czyli tzw. blogowanie gościnne. Zastanów się, czy np. inne firmy z Twojej branży, z którymi współpracujesz, nie byłyby zainteresowane opublikowaniem Twojego artykułu na swoich blogach czy udostępnieniem go we własnych kanałach social media.

Do czego przydadzą Ci się naturalne linki?

Naturalne źródła linków bardzo ułatwiają zdobycie wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google – algorytm je lubi, znacznie bardziej niż te, które pochodzą np. z katalogów czy innych pressel pages. Jednak nie tylko o pozycjonowanie tutaj chodzi.

Pozyskując dużo naturalnych linków masz pewność, że Twoja marka zdobywa sobie coraz większą rozpoznawalność, o czym świadczy zwiększenie ruchu na stronie internetowej oraz profilach marki w mediach społecznościowych. Docelowo przełoży się to na wyniki sprzedażowe, a także liczbę pozytywnych opinii o marce publikowanych w Google (bardzo cenne narzędzie wspierające strategię brandingu).

Pożądanym efektem pozyskiwania coraz większej liczby naturalnych linków jest również wzrost zaufania do marki poprzez wykreowanie jej eksperckiego wizerunku.

Pamiętaj jednak o tym, że powyższe rozważania nie będą miały żadnego sensu, jeśli nie zaczniesz od zainwestowania w dobry, unikalny content. Bez świetnej treści wyróżniającej markę nie ma mowy o pozyskiwaniu dużej liczby naturalnych linków.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie