Reklama lokalna to tylko z pozoru bułka z masłem. Czasy się zmieniły i dziś nie wystarczy już tylko rozwieszenie plakatów czy zamówienie efektownego szyldu. Konkurencja w niemal każdej branży jest ogromna, dlatego przedsiębiorcy muszą mieć opracowaną strategię reklamy. Nawet jeśli ograniczają swoją ofertę do lokalnego rynku. W tym artykule podpowiemy Ci, jakich błędów musisz unikać, aby nie zmarnować budżetu.
To najczęstszy i najbardziej brzemienny w skutkach błąd, jaki popełniają mali przedsiębiorcy działający wyłącznie na lokalnym rynku. Magiczne myślenie w stylu: „Przecież wszyscy mnie tu znają, nie muszę się reklamować w jakimś Internecie, bo nie potrzebuję klientów z zewnątrz”, jest zwyczajnie nieprawdziwe.
Internet daje ogromne możliwości także w zakresie reklamy lokalnej. Przykładem jest usługa Google Maps. Jeśli dodasz swoją firmę do map Google i zadbasz o profesjonalny wygląd wizytówki, to możesz liczyć na to, że wyszukiwarka będzie polecać Twoje miejsce użytkownikom szukającym lokalnych usługodawców czy producentów.
Pamiętaj!
Zwyczaje klientów bardzo się zmieniły. Młodsze pokolenie nie korzysta z książek telefonicznych, ogłoszeń w prasie drukowanej czy rekomendacji zdobytych w sklepie spożywczym. Po prostu szuka ofert w sieci. Jeśli Cię w niej nie ma, to zapomnij o rozwijaniu biznesu.
Dlatego jakiekolwiek działania reklamowe na lokalną skalę rozpocznij od stworzenia nowej strony internetowej, dodania firmy do map Google oraz – jeśli budżet na to pozwoli – wykupienia kampanii reklamowej w wyszukiwarce na frazy lokalne. Niezbędne są też działania SEO, dzięki którym Twoja strona będzie dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania na zapytania dotyczące obszaru Twojej działalności.
Zewnętrzne nośniki reklamy to wciąż naprawdę dobry sposób na promocję lokalnego biznesu. Pamiętaj jednak, że polskie miasta są dosłownie zasypane reklamami i ulotkami, co większości ludzi zaczyna przeszkadzać. Dochodzi już do tego, że przestajemy zwracać uwagę na reklamy zewnętrzne, a to nie jest oczywiście korzystne zjawisko z punktu widzenia reklamodawców.
Musisz się zatem wyróżnić. Jak? Stawiając na jakość. Zamiast kiczowatych reklam, które wyglądają jakby były żywcem wyjęte z lat 90., postaw na coś efektownego, dobrze zaprojektowanego, budującego zaufanie do Twojej marki. Profesjonalna identyfikacja wizualna sprawia, że klienci zaczynają kojarzyć firmę z jakością, a to jest naprawdę ważna cecha.
Czekając możesz się nigdy nie doczekać. Nie licz na to, że skoro masz np. salon fryzjerski w samym centrum miasta, to klienci znajdą się niejako „przy okazji”. To tak już nie działa. Musisz dać znać, że Twój biznes faktycznie istnieje i ma do zaoferowania coś więcej niż konkurencja.
W przypadku działalności lokalnej warto stawiać na promocję bezpośrednią, czyli np. organizację eventów. „Podepnij się” pod jakieś wydarzenie firmowane przez miasto, sprawdź, czy lokalne media nie chciałyby patronować np. weekendowi bezpłatnych przeglądów kondycji włosów. Takie wydarzenia przyciągają ludzi i świetnie promują lokalny biznes.
Podsumowując: nie da się skutecznie reklamować lokalnej firmy bez zaangażowania, inwestycji i wychodzenia poza schematy. Rynek lokalny jest naprawdę trudny, dlatego wykorzystaj nasze rady, aby zyskać przewagę nad liczną konkurencją.