Dlaczego strony internetowe są coraz droższe?

Maciej Piwowski
07.08.2021

Komentarz Grzegorza Wiśniewskiego, CEO Soluma Group

Jeśli rok temu zbierałeś od agencji interaktywnych oferty na stworzenie strony internetowej dla Twojej firmy, to dziś… możesz je wyrzucić do kosza, bo są kompletnie nieaktualne. Szkoda, że tak długo zwlekałeś z podjęciem decyzji. Rozumiem, wtedy wydawało Ci się, że jest drogo. No to teraz musisz się mocno złapać za portfel. Strony internetowe podrożały średnio o 50%  proc., a to nie jest koniec podwyżek. Z czego to właściwie wynika? Poznaj najważniejsze powody.

Drastyczny wzrost wynagrodzeń programistów i grafików

Pensje specjalistów (programiści, graficy, itd.)  rosną w tempie około 20 proc. rocznie – i wcale nie przesadzam (wiem, bo im płacę). Najgorsze jest natomiast to, że pomimo oferowania coraz wyższych wynagrodzeń agencje interaktywne mają ogromne problemy ze znalezieniem specjalistów. Większość albo preferuje współpracę B2B, albo oczekuje pensji i przywilejów na absurdalnie wysokim poziomie.

To musi się przełożyć na ceny. Żadna agencja interaktywna nie jest instytucją charytatywną i nie może brać wszystkich podwyżek na siebie, chroniąc przed nimi klientów.

Konieczność angażowania dodatkowych specjalistów

Drożeją nie tylko usługi programistyczne i graficzne, ale w procesie tworzenia profesjonalnej strony (spełniającej wymagania UX, SEO, itd.) musi brać udział coraz więcej różnych specjalistów np.: architekt informacji, specjalista seo, copywriter.

Jeszcze kilka lat temu copywriting był dodatkiem do procesu tworzenia strony www – klienci mogli, ale nie musieli się na to decydować. Dziś natomiast bardzo trudno jest zaprojektować świetną witrynę firmową z pominięciem etapu tworzenia treści.

Copywriter musi być zaangażowany w ten proces od samego początku, dostarczając m.in. kreatywne nagłówki o dużej wartości sprzedażowej, a także konsultując układ i obszerność treści. To oczywiście wpływa na cenę produkcji witryny internetowej.

Wyższe koszty obsługi agencyjnej

Agencja interaktywna nie jest samodzielnym bytem funkcjonującym w gospodarczej próżni. Nas też z każdej strony dotykają różne podwyżki. Nie chodzi już tylko o drożejące usługi programistyczne, graficzne czy copywriterskie, ale także o coraz wyższe opłaty za energię i inne media, wynajem biura czy paliwo na dojazdy do klientów. Koszty funkcjonowania agencji w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy wzrosły o minimum 20 proc., co – jakkolwiek cynicznie to nie zabrzmi – musi zostać przerzucone na klientów.

Dlatego sumarycznie nowa witryna zamówiona w sierpniu 2021 roku jest znacznie droższa od tej, którą zamówiłbyś rok temu.

Nie licz jednak na to, że ceny wkrótce spadną – za kolejny rok będą jeszcze wyższe, a już na pewno po wprowadzeniu zapowiedzianej rewolucji podatkowej (wyższe daniny agencje przerzucą na klientów). Dlatego jeśli potrzebujesz nowej strony, to zamawiając ją dziś, nawet po dość wysokiej cenie, podejmiesz mądrą decyzję, chroniąc się przed gwarantowanymi podwyżkami. I to samo dotyczy wszystkich usług marketingowych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie