Ile bierze copywriter? Tak dużo, że aż mało

Andrzej Winnicki
16.11.2015

Stawki, jakich za swoją pracę żądają copywriterzy, nie są w żaden sposób uregulowane. Nie ma określonego – choćby pobieżnie – cennika takich usług, na co wpływ ma przede wszystkim ogromna konkurencja na rynku. Zawodowców wcale nie ma aż tak dużo, ale kostki podgryzają im ci, którym wydaje się, że copywriterem można zostać z dnia na dzień. Co gorsza, w ich zapewnienia wierzą też klienci. Przyzwyczajają się do bardzo niskich stawek, liczonych czasami w groszach, co kładzie się cieniem na całej branży. W takim razie ile bierze copywriter za artykuł, wpis na blogu, prowadzenie fanpage'u czy opracowanie hasła reklamowego? Kilka przydatnych informacji znajdziecie poniżej.

Dobry copywriter nie jest tani

Copywriterów, którzy nie muszą negocjować stawek, nie ma wielu. Reszta jakoś próbuje walczyć z nieuczciwą, niewykwalifikowaną, ale tanią konkurencją. Copywriting jest w Polsce wciąż dość młodą profesją, dlatego klienci szukający tego typu usług często sami mają problem z oceną, na jakie stawki mogą liczyć. Części niestety wydaje się, że napisanie artykułu sponsorowanego jest proste i trwa kilka chwil. Są też tak skrajne przypadki, jak firmy sądzące, że wymyślenie hasła promocyjnego czy nazwy marki odbywa się między kęsem kanapki a łykiem herbaty.

Zawodowy copywriter wycenia swoją pracę na podstawie ilości czasu, jaki musi włożyć w opracowanie koncepcji. Tak, koncepcji – nie ma bowiem mowy o zabraniu się za pisanie bez wcześniejszego researchu, zaplanowania konstrukcji tekstu i zbadania oczekiwań grupy docelowej, do której jest adresowany dany produkt. To w praktyce pochłania najwięcej energii. Z tego faktu wynikają czasami kolosalne rozbieżności w wycenach. Często zdarza się bowiem, że copywriter za napisanie tesktu o objętości 2 stron A4 zażyczy sobie np. 100 złotych, ale już za wymyślenie jednego zdania składającego się z dwóch słów „zawoła” 1000 złotych. Netto.

Cennik usług copywriterskich

Doświadczeni copywriterzy oczywiście znają swoje „moce przerobowe” i na bazie setek czy tysięcy napisanych treści wiedzą, ile dane zlecenie może zająć im czasu. Dlatego jesteśmy w stanie przedstawić Wam bardzo ogólny cennik usług copywriterskich. Zaznaczamy, że powstał on na bazie doświadczeń zawodowych twórców i nie ma nic wspólnego z ofertami osób działających na wszelkiej maści portalach ogłoszeniowych, które nie wystawiają faktur, nie mają stron www, nie istnieją w sformalizowany sposób.

  • Artykuł sponsorowany na temat produktu/usługi/firmy – od 150 złotych netto za 5000 znaków ze spacjami;

  • Wpis na blog firmowy – od 50 złotych netto za 3000 znaków ze spacjami (bez publikacji i dodania zdjęć);

  • Prowadzenie fanpeg'u firmy na Facebooku – od 200 złotych netto miesięcznie, w cenie publikacja jednego krótkiego wpisu dziennie. Cena bez moderacji i odpowiadania na komentarze;

  • Opracowanie hasła promocyjnego dla produktu/usługi – od 800 złotych netto – cena zależy od rangi marki i pól późniejszego wykorzystania hasła;

  • Opracowanie nazwy firmy/usługi/produktu – od 1000 złotych netto, głównie zależy od tego, czy nazwa ma być polskojęzyczna czy angielskojęzyczna oraz od wielkości firmy;

  • Tekst na portal tematyczny – od 80 złotych netto za 3000 znaków ze spacjami;

  • Opracowanie strategii działań content marketingowych w Internecie – od 2000 złotych netto bez realizacji treści;

  • Treści do infografiki/ulotki – od 150 złotych netto za stronę, w zależności od objętości;

Oczywiście podajemy ceny netto, ponieważ zawodowi copywriterzy najczęściej prowadzą własną działalność gospodarczą i rozliczają się na podstawie faktury VAT obłożonej podatkiem 23%. Warto szukać właśnie takich wykonawców, ponieważ fakt, że stać ich na utrzymanie firmy z własnej pracy zwykle dobrze wróży. Jak ognia unikajcie natomiast osób, dla których „copywriting” jest jedynie formą dorobienia do studenckiego portfela – najczęściej nie mają one żadnego dorobku w tym fachu i nie gwarantują profesjonalnej opieki nad klientem.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie