Copywriter, redaktor, a może ghostwriter? Sprawdź, czyja pomoc będzie Ci potrzebna

Antoni Kwapisz
16.02.2016

Gdyby wszystko było tak oczywiste, jak się na pierwszy rzut oka wydaje, to każdą osobę, która zajmuje się pisaniem przeróżnych treści, nazywalibyśmy po prostu pisarzem. Byłby to oczywiście absurd, dlatego wśród osób żyjących z pisania wyróżniamy przedstawicieli poszczególnych specjalizacji. Warto mieć tego świadomość, szczególnie wtedy, gdy zamierzamy zlecić prace „pisarskie” na rzecz firmy. Tym razem pomożemy Ci więc w rozróżnieniu kompetencji copywritera, redaktora i ghostwritera.

Copywriter – gdy potrzebujesz opracowania pełnej strategii reklamowej

Współczesna definicja copywritera niestety bardzo spłaszcza zakres kompetencji przedstawiciela tej profesji. Potocznie uważa się, że copy zajmuje się pisaniem tekstów, wymyślaniem haseł czy nazw. To oczywiście prawda, ale tylko częściowa.

Copywriter zatrudniony w dużej agencji reklamowej przede wszystkim odpowiada za opracowanie koncepcji reklamy. Jest więc osobą dającą pomysł, który staje się punktem wyjścia do dalszych prac. W praktyce zatem najlepsze kampanie reklamowe w historii zawsze były choć częściowo dziełami copywriterów.

Jeśli zatem zamierzasz zlecić nie tylko napisanie tekstów reklamowych i wymyślenie haseł, ale potrzebujesz także pomocy w usystematyzowaniu swojej strategii promocyjnej, to zdecydowanie radzimy poszukać utalentowanego copywritera.

Redaktor – niezbędny podczas kampanii content marketingowej

Redaktor to osoba wykształcona lub przynajmniej doświadczona w zakresie dziennikarstwa, czyli zbierania i redagowania informacji. Nie musi to być ktoś szczególnie kreatywny – dużo bardziej ceni się w tym przypadku rzetelność, umiejętność analitycznego myślenia, sprawne posługiwanie się językiem ojczystym, znajomość zasad ortograficznych, stylistycznych i interpunkcyjnych etc.

Redaktor jest zatem członkiem zespołu zajmującego się prowadzeniem kampanii content marketingowej. Jego umiejętności są niezbędne do dostarczania klientowi wartościowych tekstów np. na blog firmowy czy na portale tematyczne. Redaktor zawsze odpowiada także za przygotowywanie artykułów sponsorowanych, idealnie sprawdza się także w kampaniach opartych na reklamie natywnej.

Jeśli zatem planujesz publikację tekstów naprawdę wysokiej jakości, wartościowych dla czytelników, analitycznych, to poszukaj redaktora. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby był on jednocześnie copywriterem.

Ghostwriter – gdy wiesz, co napisać, ale nie wiesz jak

Zdarzają się sytuacje, w których właściciel firmy sam potrafi zaplanować własną kampanię reklamową i wie, że potrzebuje wsparcia w postaci profesjonalnych tekstów opisowych, merytorycznych czy po prostu sprzedażowych. Nie ma jednak czasu, talentu lub ochoty, aby wszystko zrealizować we własnym zakresie. Wówczas przyda mu się pomoc ze strony ghostwritera.

Ghostwriter jest mistrzem w przelewaniu na papier intencji zleceniodawcy. Pisze ściśle według jego wskazówek, nie odbiega ani na jedno słowo od oczekiwań i wizji klienta. Nie musi być więc szczególnie kreatywny – ważne, aby sprawnie posługiwał się językiem, znał zasady tworzenia tekstów i z luźno rzuconych haseł potrafił stworzyć wartościową, ciekawą treść.

Oczywiście różnice między przedstawicielami wszystkich tych profesji zacierają się w obliczu potrzeb rynku. Rozchwytywany copywriter musi być dobrym redaktorem i ghostwriterem, bo wszystkie te umiejętności są niezbędne do tworzenia skutecznych tekstów na potrzeby szeroko pojętego marketingu, nie tylko internetowego.

Dlatego jeśli trudno jest Ci ocenić, czy potrzebujesz copy czy może tylko ghostwritera, zgłoś się po prostu do agencji content marketingowej lub copywriterskiej – ona sama dokona podziału obowiązków między swoich specjalistów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie